Skattestyrelsen går på jagt efter ulovlige cigaretbanderoler
Dansk Handelsblad og andre medier har den seneste tid skrevet om, at tobaksproducenterne fører priskrig på tobaksmarkedet, efter at afgiften steg 1. april.
En af tobaksproducenterne har sendt cigaretter med gamle banderoler på ud til grossister som blandt andre Coop og Reitan efter skæringsdatoen 1. april, og det er strid med reglerne.
Nu vil Skattestyrelsen undersøge sagen.
- Med den viden vi har i dag, kommer vi til at skærpe vores opmærksomhed på producenter, som hen over skæringsdatoen 1. april 2020 kan have frigivet cigaretpakker til gamle afgiftspriser fra deres lager til detailleddet – og altså har solgt cigaretpakker til en gammel pris på et tidspunkt, hvor afgiften burde være langt højere. Det er min vurdering, at der kan være noget at komme efter her også. Men det kigger vi nærmere på i den kommende tid. Finder vi noget hos producenterne, kommer også de til at betale afgiftsforskellen, siger underdirektør og ansvarlig for afgiftsområdet i Skattestyrelsen Anne Sofie Hedemann og tilføjer:
- Tobaksområdet er klart noget, vi kommer til at fokusere mere på i den kommende tid. Det siger sig selv.
Læs også: Skatteminister vil stoppe priskrig på cigaretter
Skattestyrelsen har afsluttet første del af kontrollen, efter at cigaretafgiften steg 1. april 2020. Umiddelbart er der regninger på vej til tobaksbranchen for knap ti mio. kr., og meget tyder på, at en række producenter har overtrådt den såkaldte hamstringsregel, vurderer Skattestyrelsen.
- Nu har vi en høringsproces med producenterne, men umiddelbart ligner det, at vi samlet skal udsende regninger for henved ca. ti mio. kr., siger Anne Sofie Hedemann.
Hamstringsreglen betyder, at producenterne fra 20. november 2019 og frem til afgiftsstigningen trådte i kraft 1. april 2020 alene måtte købe stempelmærker til mere end 5 pct. flere styk cigaretter eller 5 pct. flere kg røgtobak, end virksomheden gjorde året forinden. Er der købt flere mærker end det tilladte, vil tobaksproducenten skulle betale differencen op til den nye afgift for disse.
Nogle producenter sælger cigaretter med den nye afgift, men med lavere priser.
Læs også: Hver eneste solgte cigaretpakke er ekstra vigtig lige nu
Læs også: Lidl fjerner alle “billige” cigaretter fra hylderne