Shobr er klar til at øge væksten
Online markedspladsen Shobr, hvor leverandørerne sælger deres dagligvarer direkte til forbrugerne uden om detailleddet, har nu fået rammerne til at sætte turbo på væksten.
Shobr har fået eget lager på grønttorvet Copenhagen Markets ved Høje Taastrup, og det giver væsentligt bedre muligheder for at øge både varesortimentet og antal ekspeditioner.
– Vi har nu fået en kapacitet, så vi kan vokse, siger adm. direktør Mikkel Lohmann Davidsen.
Han tiltrådte virksomheden i slutningen af november og fi k som sin første store opgave at planlægge flytningen til de nye lokaliteter i Copenhagen Markets.
Også små leverandører
Shobr sælger udelukkende mærkevarer, og for leverandørerne har det stor betydning, at de kan præsentere og sælge hele deres sortiment og ikke kun de udvalgte varenumre, som den enkelte dagligvarekæde foretrækker. Shobr giver dog også plads til små leverandører.
– Vi har tre typer af samarbejdspartnere. De store, internationale selskaber, de virksomheder, der er store i Danmark, men er små på det internationale marked, og som den tredje gruppe har vi små leverandører. Vi har fl ere eksempler på opstartsvirksomheder, som vælger at bruge Shobr som deres webshop. Det giver de små virksomheder i dagligvaremarkedet mulighed for også at nå forbrugerne, og det er en nem måde at starte på for dem, forklarer Mikkel Lohmann Davidsen.
Han siger, at Shobr differentierer sig fra andre netsupermarkeder på tre områder.
– For det første har vi en landsdækkende distribution. For det andet har vi et højere serviceniveau end andre. På nettet måler man det på Trustpilot-rating, og vi har klart den højeste rating. Det handler f.eks. om, hvordan vi emballerer, og hvordan vi servicerer vores kunder, så de får en bedre oplevelse. For det tredje har vi kun mærkevarer, og det garanterer kvaliteten.
Online er fremtiden
Shobr befinder sig på et marked med online handel med dagligvarer, som kun oplever langsom vækst. Men Mikkel Lohmann Davidsen er overbevist om, at nethandel med dagligvarer har en stor fremtid:
– Jeg er sikker på, at onlinehandlen vil vokse betydeligt i forhold til den ca. en procent, det ligger på i dag.
– Der er flere måder at se det på. Når man i 90’erne kiggede på tøj, kunne man aldrig finde på at forestille sig, at man skulle købe det på nettet, for man skulle jo lige prøve det og se, om det passede. I dag tænker folk ikke over det.
– Jeg tror, at man skal tænke på internethandel med fødevarer, ligesom man oplevede skiftet i 50’erne og 60’erne, hvor man var vant til at gå til købmanden eller ismejeriet og tale med den lokale mand om, hvad man gerne ville have, og her stod købmanden for service. Så tog supermarkederne over i løbet af få årtier, hvor udvalg og pris blev mere afgørende for den enkelte forbruger end den service, der lå i at købmanden ekspederede dig. Det er det samme, vi kommer til at se nu.
– Jeg er ikke sikker på, at det er de samme parametre, der kommer til at gøre sig gældende, men det er den samme rejse, vi kommer ud på nu. Det element af convenience og fleksibilitet i leverancerne kommer til at betyde rigtig meget. Det kan godt være, at det tager to-tre år eller mere, men det kommer helt sikkert til at ske. Hertil kommer, at den funktionalitet, som man oplever på nettet i dag, jo bare er starten. Når det her begynder at rulle, er det en helt anden oplevelse, som kun de færreste har tænkt til ende endnu, siger Mikkel Lohmann Davidsen.