Seks ud af ti danskerne forventer social ansvarlighed af virksomheder
Danskerne er blevet klimakrigere, og otte ud af ti mener, at de kan gøre en forskel gennem deres indkøb.
Det viser en omfattende undersøgelse, som er offentliggjort i bogen Refresh Retail 2.0 fra Retail Institute Scandinavia.
Halvdelen af befolkningen tænker over at føre en bæredygtig og klimavenlig livsstil, og bæredygtighed er vigtigt for 46 pct. af danskerne, når de shopper.
Flere end seks ud af 10 (64 pct.) af de danske forbrugere forventer, at brands og virksomheder er socialt ansvarlige.
- Men vi ser en tendens til, at størstedelen af forbrugerne først går virksomheder i sømmene, når de får nys om uetisk opførsel – indtil da har de en forventning om, at virksomhederne handler etisk korrekt. Så der skal altså fortsat sættes stort ind på den grønne omstilling, hvilket giver god mening ift. både branding og bundlinje, og så er det ekstremt vigtigt at informere kunderne og gøre information om virksomhedens ansvarlige opførsel let tilgængelig, siger forbruger- og retailekspert Dorte Wimmer, der er en af forfatterne bag bogen.
Men det er ikke alle, der vil betale mere for bæredygtighed. Især de helt unge forbrugere, Generation Z, ikke vil betale mere for etisk korrekt producerede varer. Det er blevet en hygiejnefaktor for dem.
Ca. 80 pct i alle aldersgrupper er enige i udsagnet: "Jeg mener, man kan gøre en forskel i verden gennem sine produktvalg og indkøb”.