Schulstad øger underskud til over 14 mio. kr.
Danmarks største producent af friskbrød, Lantmännen Schulstad, oplever et stigende pres som følge af et mindre hvedebrødssalg og et stigende salg af private label til Coop, Rema 1000 og Aldi.
De to forhold er begge medvirkende årsager til brødproducentens lavere omsætning og indtjening sidste år.
I alt faldt Lantmännen Schulstads omsætning med 1,6 mio. kr. til 920 mio. kr.
"Nettomsætningen er i forhold til 2017 præget af, at konkurrencesituationen inden for detailhandlen øger prispresset i markedet markant", fremgår det af ledelsesberetningen.
Øget investeringer og hårdere betingelser
Årets resultat af den primære drift blev et minus på 16,9 mio. kr. mod et minus på 10,2 mio. kr. året før.
Også bundlinjen udviste et nyt underskud på 14,3 mio. kr., hvilket var 4 mio. kr. højere end i 2017.
Ledelsen anser, ikke overraskende, årets resultat for utilfredsstillende og peger på, at resultatet blandt andet afspejler øget investeringer i markedsføring samt hårdere samhandelsbetingelser i et konkurrencepræget marked.
Stort set hele brødproducentens salg sker i Danmark.
Her steg totalmarkedet indenfor brødkategorien til detailhandlen sidste år med 0,8 pct. målt i styk sammenlignet med 2017. Mens rugbrødsmarkedet er faldet med 1,2 pct., steg salget af hvedebrød med 2,4 pct., oplyser selskabet.