Santa Marias overskud er forduftet

Leverandører 2. maj 2019 -
This describes the image
Santa Maria er Nordens største leverandør af krydderier, grillsaucer og marinader. Foto: Santa Maria
Skrevet af: Søren Tougaard

Udviklingen i Santa Marias omsætning forløb langt fra tilfredsstillende sidste år.

Her måtte det velkendte krydderibrand notere en tilbage i omsætningen på mere end 6 pct., efter at Santa Marias Asia-koncept ikke længere er på hylderne i hverken Coop eller Salling Group, fremgår det af selskabets regnskab for 2018.

I alt omsatte Santa Maria sidste år for ca. 33,5 mio. kr., ligesom virksomhedens overskud på lidt mere end 2 mio. kr. i 2017 blev til et lille minus på 22.000 kr. i 2018.

I regnskabet fremgår det, at omsætningen på Tex Mex og Spices er steget, men at Santa Maria stadigvæk har oplevet et lille fald i markedsandele sidste år.

"Ikke-tilfredsstillende"

Årsagen hertil er en stigende konkurrence fra andre brands og kædernes egne mærker, forlyder det.

- At vi ikke som tidligere år tjener penge skyldes øget investeringer i samhandlen med danske kunder, uden at omsætningen er fulgt med. Dette betyder, at periodens resultat derfor betegnes som ikke-tilfredstillende, lyder det i selskabets ledelsesberetning.

I 2019 forventer Santa Maria fortsat en stigende interesse i dagligvarehandlen for salg af private label. Derfor vil virksomheden se på nye muligheder for øget salg.

Santa Maria er ejet af den finske koncern Paulig Group, der efter regnskabsåret har indledt forhandlinger om at reducere op imod 120 medarbejdere på koncernens forskellige markeder.

Opdateret 10. nov 2020