Santa Maria krydrer 2019 med millionoverskud
Mens Santa Marias danske salgsaktiviter gav et ganske lille underskud i 2018, ser det straks bedre ud i 2019, hvor selskabet kom ud af året med et overskud på ca. 4,1 mio. kr.
Den forbedret bundlinje kommer efter et år, hvor selskabet gik 2,3 pct. frem på toplinjen og nu har en omsætning på 34,3 mio. kr.
Santa Maria angiver selv en stor salgsvækst af Tex Mex i dagligvarehandlen som den primære årsag til fremgangen, men også Out of Home-markedet var et godt år.
Samtidig oplever Santa Maria også en stigende konkurrence fra andre brands og kædernes egne mærker, og den konkurrence forventes ikke at blive mindre i fremtiden.
"Vi går ind i 2020 med mindre distribution, end hvad vi havde i 2019, da to kæder har valgt at udmelde 80 pct. af vores sortiment på Tex Mex og Spices. Det kommer selvfølgelig til at påvirke vores forventninger til resultatet i 2020. Her forventer vi en tilbagegang på 3 pct. Årsagen til, at tilbagegangen ikke bliver større, er, at vi har et godt samarbejde med flere af de store kæder på det danske marked, og vi forventer at samarbejdet i 2020 bliver endnu bedre", står der i ledelsesberetningen.
Santa Maria er en del af finske Paulig Group og har hovedkontor i Mölndal i Sverige.