Samarbejdsophør med Coca-Cola ved grænsen koster Carlsberg dyrt
Carlsberg Danmark kunne i 2019 glæde sig over fortsat fremgang i salget på det danske marked.
Her steg volumen med 0,2 mio. hektoliter til 6,3 mio. hektoliter efter en svag stigning i læskedriksalget. Derimod faldt Carlsbergs danske ølsalg svagt, mens der var fremgang for salg af special- og alkoholfrie øl.
Omsætningen for bryggerigigantens danske forretning lød sidste år på 4,74 mia. kr., hvilket er 144 mio. kr. over toplinjen i 2018.
Til gengæld faldt Carlsberg Danmarks resultat før skat med hele 24 pct. til 267 mio. kr. mod 351 mio. kr. forrige år.
Det sker efter store omstillingsomkostninger som følge af samarbejdsophøret med Coca Cola Company omkring salget af læskedrikke ved den dansk/tyske grænse, der trådte i kraft fra 1. januar 2020.
I regnskabet har Carlsberg Danmark således opgivet posten særlige omkostninger til minus 186 mio. kr. mod en mere beskeden udgift på 27 mio. kr. i 2018.
Venter fald i indtjeningen
De store engangsomkostninger påvirker selvsagt også driftsresultatet, som faldt fra 355 mio. kr. til 273 mio. kr., mens bundlinjen skrumpede med 64 mio. kr. til et årsresultat på 205 mio. kr.
I regnskabet anfører Carlsberg Danmarks ledelse dog resultatet som tilfredsstillende.
Samtidig forventer ledelsen, med bestyrelsesformand Jacek Krzysztof Pastuszka og adm. direktør Peter Haahr Nielsen i spidsen, et udfordrende 2020 med en nedgang i driftsindtjeningen.
"Carlsberg Danmark A/S ser et fortsat konkurrencepræget marked i 2020 indenfor drikkevarebranchen. Endvidere må der forventes en mindre nedgang i den samlede driftsindtjening forårsaget af ændringen i samarbejdet med Coca Cola Company omkring salg af læskedrikke ved grænsen. Konsekvenserne af Covid-19 virussen, der desværre også har ramt det danske marked, forventes også at have negative konsekvenser for årets resultat. Den forventede effekt heraf kan endnu ikke vurderes, da det afhænger af tidshoristonten for en genåbning af det danske samfund", lyder det i ledelsesberetningen.