Salget af laktosefri mejeriprodukter siger markant
Engang var laktosefri produkter kun noget for forbrugere, der var laktoseintolerante. Sådan er det langt fra i dag.
Hos Arla har man haft en fremgang i salget på de laktosefri produkter på 24 pct. det seneste år, og ifølge koncernen drives efterspørgsel også fra forbrugere, der gerne vil leve laktosefri men ikke er intolerante.
Den stigende interesse for laktosefri produkter har fået Arla til at udvide den laktosefri serie med flere produkter som mælk, smør og flødeost - og nu lancerer Arla også en laktosefri kærnemælk, som i denne uge rammer supermarkederne.
Det bringer laktosefri-serien op på i alt 25 produkter.
- Vi oplever en stor interesse for produkter uden laktose. Derfor har vi de seneste år udvidet kategorien med en række produkter, der passer ind i danskernes hverdag. Det er dog fortsat mælk og yoghurt, som dominerer. De udgør hele 90 pct. af kategorien, siger Marianne Forsingdal, der er ansvarlig for den laktosefri kategori hos Arla.
De sidste 12 måneder er der ca. solgt 11.000 tons laktosefri mælk herhjemme, og Arla venter yderligere vækst i den laktosefri kategori i 2020.