Salget af danskvand stiger markant
Danskvand er de seneste år blevet tiltagende populært, og salget af vand med brus steg i supermarkeder og discountbutikker med 10,5 pct. fra 2014 til 2015, viser nye tal fra Nielsen.
Således solgte dagligvarehandlen i 2015 i alt knap 68 mio. liter danskvand.
En lille prisstigning eller en ændring i, om forbrugeren køber den dyre eller den billige danskvand, betyder, at omsætningen på danskvand er steget lidt mere – nemlig med 12,6 pct. til 351 mio. kroner.
Den stigende interesse for det brusende vand, der også kan være tilsat lidt smag, begyndte allerede i 2013, og fra 2013 til 2015 er salget i volumen steget med hele 35 pct.,
Salget har blandt andet ramt kildevandet. Mængden af solgt kildevand er faldet med 2,5 pct. fra 2014 til 2015 – det sker efter en lille stigning fra 2013 til 2014. Omsætningen på kildevand lå i 2015 på 158 mio. kroner, og det er et fald på 5,6 pct.
Salget af cola, der udgør knap to tredjedele af hele sodavandssalget, ligger i 2014-15 nogenlunde stabilt på godt 202 mio. liter.
Salget af sodavand er kun steget med 0,3 pct. fra 2014 til 2015 til i alt 313 mio. liter efter en stigning på godt 14 pct. fra 2013 til 2014. Stigningen fra 2013 til 2014 falder sammen med, at sodavandsafgiften var helt væk fra 1. januar 2014.