Sådan er netbutikken Shobr opbygget
Omkring 70 leverandører af dagligvarer på det danske marked kan nu sælge deres mærkevarer direkte til forbrugerne. Åbningen af den nye netbutik på dagligvaremarkedet, Shobr, skaber dermed en ny konkurrencesituation på et marked, der domineres af de tre store detailaktører Coop, Dansk Supermarked og Dagrofa og de to førende netbutikker inden for dagligvarer, coop.dk/Mad og nemlig.com.
Adm. direktør Lars Munch Johansen, Shopall24, der står bag Shobr, siger:
– Der er god plads til en ny aktør som Shobr på det danske marked. Der er ganske vist masser af butikker over hele landet, men det er ikke ensbetydende med, at der er masser af kundemuligheder. Hvis man kommer uden for de vigtige handelsbyer, er varesortimentet hverken stort eller differentieret. Hvis en kunde ønsker at købe et specialprodukt, er det umuligt at finde det i størstedelen af landet.
– Det, vi gerne vil, er at sikre, at hver kunde kan få præcis det, hun vil. Vi får alt på hylderne, og vi har uanet hyldeplads. Og vi er ikke bange for hyldevarmere, siger han.
Leverandørerne
De omkring 70 leverandører, der er med fra start, udgør et udsnit af DLF’s medlemmer og repræsenterer således både danske og internationale mærkevareleverandører. Der mangler dog fortsat adskillige kendte navne på det danske marked.
Desuden deltager nogle specialleverandører som bageriet Lauras Bakery, der har fire butikker i hovedstadsområdet, men som med Shobr ser en god mulighed for at nå ud til en landsdækkende kundekreds.
Shobr adskiller sig fra de andre aktører ved, at der ikke er noget mellemled mellem leverandørerne og forbrugerne.
Slår man op på Shobr.com, får man som kunde to indgange til sit dagligvarekøb. Man kan gå ind under dagligvarer og videre til de enkelte kategorier. Alle de kategorier, der kendes fra en dagligvarebutik, er her. Pålæg, mejerivarer og brød. Kød, frost og tørvarer. Husholdning, plejeprodukter og drikkevarer.
Man kan også vælge at gå ind und den enkelte mærkevareleverandør, f.eks. Amanda, Unilever og Arla, og vælge ud fra deres sortiment.
Desuden er der dagligt tilbudspriser på en lang række varer.
Det er leverandørerne selv, der skal sørge for at lægge varerne på Shobr og at prissætte dem. De udnytter det it-system, som alle DLF’s medlemmer i forvejen bruger, GS1, og som indeholder al produktinformation.
Distributionen
Varerne ligger på Dansk Caters lager i Brøndby. Der er fri levering for køb på over 299 kr., og når det gælder fødevarer, står Post Danmark for udbringningen af varer over hele landet. Er der tale om tørvarer, er der også indgået samarbejdsaftale med andre distributionsfirmaer landet over.
I de fire største byer bliver der levering inden for timeintervaller. I resten af landet bliver varerne leveret dagen efter.
Shobr er i dag ikke alene om at tilbyde dagligvarer online med levering over hele landet. Det samme gør Coop.dk/Mad, som fra den 7. juni endda leverer varerne uden for København for kun 29. kr.
På spørgsmålet om danskernes manglende interesse for at købe dagligvarer online siger Lars Munch Johansen:
– Danskerne skal have mulighed for at kunne få leveret varerne over hele landet hver dag, hvis de skal købe online. Når vi nu tilbyder så billig fragt, vil flere forbrugere spørge sig selv, om de skal tage bilen på indkøb, eller om de skal bruge tiden på noget andet.
– Jeg tror, at onlinehandlen og de fysiske butikker kommer til at leve side om side. Mange vil gerne handle i butikkerne, bare ikke hver dag, siger Lars Munch Johansen.
Læs også: Leverandører åbner egen netbutik