Royal Unibrew vil være storspiller med specialøl

Leverandører 11. sep 2015 -
This describes the image
Skrevet af: Claus Jensen

Royal Unibrew vil skabe vækst ved at gå ind på det voksende marked for specialøl. Bryggeriet har sendt sine første specialøl på markedet under navnene Lottrup og Schiøtz, og flere er på vej.

- Vi tror på, at der nu for alvor er vækst inden for specialøl. Timingen er rigtig nu, siger salgsdirektør hos Royal Unibrew, Kasper Ryttersgaard Jacobsen.

Royal Unibrew har i en markedsanalyse konstateret, at 42 procent af de danske øldrikkere i dag drikker specialøl – lidt flere i hovedstadsområdet end i resten af Danmark. Målt i værdi udgør specialøl i Danmark ca. 15 procent.

- Hvis vi ser udviklingen fortsætte med så mange gode produkter på markedet og god innovation, så tror jeg på, at markedet for specialøl kan nå op på 25 pct. af værdien. Derfor er vi indstillet på at spille en stor rolle i det marked, siger salgsdirektøren.

Han peger på, at for butikkerne er fordelene ved at flytte omsætning over på specialøl en højere literpris – og dermed en større avance per flaske.

- Butikken får en større kurv ved at sælge specialøl. Samtidig er der også nogle muligheder for sameksponering og temaer i forhold til mad, siger Kasper Ryttersgard Jacobsen.

Salgsdirektøren oplever dog, at det i dag er blevet mere vigtigt med et for forbrugeren ”fornuftigt prispunkt” for at kunne sælge specialøl.

- Tidligere havde få kunder en høj villighed til at betale, men hvis forbrugerne føler, at de får en kvalitet, som står godt mål med prisen, så vil mange med glæde købe specialøl og med højere hyppighed, siger salgsdirektøren, og siger dermed, at dette er en af årsagerne til den kraftigere stigning, der ses i salget af specialøl.

Sent på markedet

Royal Unibrew kommer forholdsvis sent ind på markedet for specialøl i forhold til mange andre større og mindre bryggerier, som har været i gang i flere år. Det forklarer Kasper Ryttersgaard Jacobsen med, at virksomheden i nogle år har haft fokus med at styrke sin eksisterende forretning ved at foretage ændringer og optimeringer af Royal Beer, Heineken samt de lokale mærker Ceres, Thor og Albani.

- Det var for Royal Unibrew helt rigtigt at vente og først gå ind på markedet nu. Timingen er

rigtig i dag, specielt fordi markedet tager fart, og fordi forbrugerne på bagkant af finanskrisen nu er mere villige til at prøve nye produkter. Nu er vi klar med en langsigtet ølstrategi, hvor specialøl fylder en væsentlig rolle, siger han.

Royal Unibrew arbejder samtidig med andre segmenter end specialøl for at udvikle ølmarkedet. Tidligere på året sendte bryggeriet en Royal økologisk pilsner på markedet, og en yderligere lancering af Royal Shandy, som er et mix af øl og limonade. På spørgsmålet om andre segmenter med fremtidig vækst, tror salgsdirektøren også på øl med en mindre alkoholprocent. Fælles for alle innovationers succes er dog, at det er smagen der er i højsædet, ligesom at det for forbrugerne tillægges større og større værdi. at øllet er brygget i Danmark. Salgsdirektøren forudser, at ølkategorien samlet set vil vokse.

- Det er positivt at konstatere, at øl igen er blevet populært. Selv om ikke alle segmenter vil vokse, så ser kategorien samlet positiv ud for årene, der kommer, og der er et stort udvalg for forbrugeren, siger salgsdirektør hos Royal Unibrew, Kasper Ryttersgaard Jacobsen.

Af Claus Jensen
cj@dhblad.dk

Foto: Royal Unibrew

Salgsdirektør Kasper Ryttersgaard Jacobsen, Royal Unibrew, tror på, at ølkategorien samlet set vil vokse.

Opdateret 10. nov 2020