Rekordår for Premier Is

Leverandører 16. jun 2021 -
This describes the image
Foto: Premier Is
  • Isproducenten fra Thy fik et overskud på 26 mio. kr. i 2020. Det er det bedste resultat nogensinde

Skrevet af: Søren Tougaard

I et år, der i høj grad har stået i pandemiens tegn, er Danmarks største isproducent, Premier Is, gået fra et negativt resultat i 2019 til det bedste resultat i virksomhedens historie.

Året bød på en stor fremgang i bruttofortjenesten på 25 pct. Det er drevet af fremgang i omsætningen, som i 2020 landede på 492 mio. kr.  

Derudover er Premier Is lykkedes med at nedbringe produktionsomkostningerne. Det har haft en positiv betydning for driftsresultatet, der er vokset til næsten 47 mio. kr. - syv gange højere end i 2019. 

- Covid-19-pandemien har ramt os i én del af forretningen, hvor vores on-trade-salg og kiosker har været lukket ned. Samtidig har det hjulpet os i en anden del af butikken, hvor e-handel er eksploderet på grund af hjemmearbejde og hjemmeskoling. Det har været særligt positivt for Hjem-Is, hvor varer kan blive leveret hjem til døren, siger Kim Gade Pedersen, adm. direktør i Premier Is og fortsætter:

- Vi er lykkedes med at skære virksomheden til og tilpasse kapaciteten til salget og vores kundegrundlag. Det betyder, at vi har omlagt måden, vi arbejder på, så vi har en mere effektiv produktion. Og så viser årets resultat også, at vi med succes har skabt værdibaserede samarbejder med vores kunder og leverandører, som alle har købt ind i vores strategi, siger Premier Is-direktøren.

Vil nytænke iskategorien

I 2020 lancerede Premier Is en ny vækststrategi under navnet ”Det nye Premier Is” med en ambition om at opgradere og forny virksomhedens portefølje.

Det er sket med et aggressivt fokus på innovation og brand building samt et ønske om at bringe noget nyt til kategorien.

- Vores ambition er at transformere iskategorien, så forbrugerne oplever den som dynamisk, innovativ og mangfoldig med et tilbud til enhver forbrugssituation. Vi ønsker at inddele året i tre sæsoner og gennem aktiveringer og produktinnovationer sikre, at is forbliver relevant og tilgængeligt gennem hele året, siger Claus Dahlmann Larsen, kommerciel direktør i Premier Is. 

Med årets resultat får Premier Is nu mulighed for at investere i tiltag, der i højere grad kan nedbringe klimaaftrykket. En del af det arbejde er allerede sat i gang gennem en ny og mere effektiv logistikstruktur.

Her er Premier Is lykkedes med i højere grad at udnytte den kapacitet, der er til rådighed.    

Ifølge Claus Dahlmann Larsen er fusionen mellem Premier Is og Hjem-Is derfor et godt startskud til den nye strategi.

- Med Premier Is og Hjem-Is under samme tag kan vi skabe synergieffekter, som vil komme os til gode i forskellige dele af vores værdikæde, herunder i forhold til levering af produkter. Samtidig er Hjem-Is et stærkt brand, og vi har klare forventninger til, at fusionen vil styrke vores markedsposition yderligere. Det er et godt udgangspunkt for den bæredygtige og lønsomme vækst, vi forventer i fremtiden, siger Claus Dahlmann Larsen.

Premier Is har siden 2015 været ejet af Food Union, der er den største mejerikoncern i Letland. 

 

Opdateret 16. jun 2021