Rekordår for Geia Food

Leverandører 11. maj 2021 -
This describes the image
Claus Ravnsbo, CEO Geia Food.  Foto: Geia Food
  • Geia Food leverer rekordresultat i 2020, hvor toplinjen blev øget til næsten to mia. kr. Målet er at fordoble omsætningen inden for få år  

Skrevet af: Søren Tougaard

Nordjyske Geia Food havde i 2020 sit bedste år nogensinde. Årsresultatet landede på 48,9 mio. kr., hvilket er en stigning på 19,1 mio. kr. i forhold til 2019. 

Og den samlede koncernomsætning kom næsten op på 2 mia. kr. - 1,98 mia. kr. Det er 324 mio. kr. mere end året før.  

- 2020 har været et specielt år, hvor den skandinaviske detailsektor har oplevet hidtil usete vækstrater. Med vores store eksponering ind mod denne sektor har dette naturligvis haft en positiv afsmitning på vores omsætningsudvikling. På den negative side har vi set en utroligt udfordret foodservicesektor i hele Skandinavien, hvilket trækker i den modsatte retning.     

- Vi glæder os over, at vores skandinaviske aktiviteter er stærkt stigende. Hvor vores danske forretning er vokset med 12 pct. i 2020, har vi set en omsætningsvækst på ca. 40 pct. på vores øvrige skandinaviske markeder - en vækst, der er er skabt såvel organisk som gennem opkøbet af BM Food i Norge i 2020, siger adm. direktør Claus Ravnsbo i en pressemeddelelse.  

Vil fordoble omsætningen 

I begyndelsen af 2021 foretog Geia Food sit seneste opkøb, hvor norske ØFAS blev indlemmet i Geia-familien. Det er det selskabets største opkøb til dato, der blandt andet sikrer en stærkere position på det norske foodservicemarked.   

Og i sidste måned fik Geia Food ny majoritetsejer i form af den tysk-svensk kapitalfond Triton, der har overtaget lidt under 85 pct. af aktierne i selskabet.

Det skete via opkøb af den norske Credo Partners andel på 55 pct. samt køb af stifternes ejerandel på 30 pct. Triton har dog videresolgt en mindre andel til Geia Foods ledelse og en række nøglemedarbejdere. 

Med Triton i ryggen som ny, stærk majoritetsaktionær ser Geia Foods topchef frem mod at kunne accelerere den skandinaviske vækst de kommende år.

- Vi har investeret meget i at bygge en solid skandinavisk platform, og vi er stålsatte på at fordoble vores omsætning frem mod 2025 i tæt partnerskab med Triton, udtaler Claus Ravnsbo. 

Opdateret 11. maj 2021

Vil du vide mere?