Regeringen sender grønt vækstudspil på banen

Leverandører 9. jan 2020 -
This describes the image
Foto: Steen Brogaard/Folketinget

På et pressemøde, der begyndte kl. 11.30, præsenterer erhvervsminister Simon Kollerup (S) regeringens udspil til en vækstplan for handel og logistik - bl.a. under overskriften "Bæredygtigt og grønt handelserhverv".

Blandt temaerne i planen på 20 punkter er nye investeringer i et digitalt værktøj til screening af nettet for farlige varer i udenlandske netbutikker og initiativer til nedbringelse af madspild, til gavn for levende bymidter og bæredygtig emballage.

Der er også flere tiltag, som skal styrke dansk e-handel i konkurrencen mod udenlandske rivaler for at nedbringe et "e-handelsunderskud" nær 44 mia. kr. årligt.

- Vækstplan for handel og logistik er en grøn saltvandsindsprøjtning til vores handels- og transportvirksomheder i hele Danmark. Det er erhverv, som er vigtige for at sikre aktivitet og vækst både i by og på land. Derfor er det vigtigt, at vi hjælper dem med vokse, samtidig med at vi har fokus på, at det bliver på en grøn måde. Det understøtter vækstplanen, og det er jeg rigtig glad for, siger Simon Kollerup i en pressemeddelelse.

Regeringen vil ifølge Vækstplanen for Handel og Logistik blandt andet:

- strømline indsamling og sortering af husholdningsaffald og lignende affald for at bidrage til større og mere ensartede affaldsmængder, der er lettere at genanvende. Det skal reducerer kompleksiteten, så det bliver lettere for handelserhvervet at etablere ens procedurer for affaldshåndtering på tværs af butikker, selvom de ligger i forskellige kommuner

- sætte fokus på at reducere madspild i detailhandlen gennem projektet “Madspildjægerne”, hvor detailhandelsvirksomhederne kan få bistand til at mindske deres madspild. Derudover vil regeringen igangsætte udvikling af en internationalt anerkendt standard for opgørelser af “food loss” og “food waste”

- igangsætte et samarbejde, der skal afdække potentialet i at sikre grønne værdikæder med sporbarhed - sporing og dokumentation af produkters bæredygtighed i værdikæden - fra produktudvikling til salg af slutprodukt

Den nye plan baserer sig på arbejdet i det Vækstteam for handel og logistik, som blev nedsat for et par år siden under den forrige regering med Netto-chef Michael Løve i spidsen.

Læs også Erhvervsledere: Sådan skaber vi vækst i fremtiden

 

 

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?