Proteiner til aktive danskere

Leverandører 22. jan 2016 -
This describes the image
Foto: Colourbox
Skrevet af: Henrik Denman

Hvor proteinprodukter typisk henvender sig til mænd med muskeldrømme, går Arla Foods nu efter kvindelige motionister.

Mejerigiganten Arla Foods vil nu for alvor have del i det voksende marked for aktive fitnessdyrkere, der fylder godt op i motionscentre og med motionsløb på fortove og i skove.

Arla Foods har for nylig lanceret en ny serie proteinholdige produkter under navnet Arla Move. Den følger efter produktserien Arla Protein med drikkeyoghurt, yoghurtcup og mælkedrik, som kom på markedet sidste år.

Den nye produktserie Arla Move omfatter proteinprodukter, der kan indtages i forbindelse med træning eller som et mellemmåltid på farten.

Produktserien er blevet til på baggrund af en omfattende undersøgelse blandt 9.000 forbrugere. Den viste, at særligt 20-40-årige kvinder savner gode alternativer efter træning.

– I undersøgelsen så vi, at der i dag er en del produkter på markedet, der i høj grad appellerer til mænd og især mænd, der gerne vil have store muskler. De appellerer dermed ikke i så høj grad til den store bredde, som består af motionister, der motionerer tre-fire gange om ugen, mange af dem for at holde vægten eller for at komme i god form, siger marketingdirektør i Arla Foods, Jakob Knudsen, der fortsætter:

– Vi kunne se, at disse grupper, og det gælder især kvinder, ikke køber de produkter, der ellers er på markedet. Vi kunne se, at der var et hul i markedet for mere naturlige produkter, og som var beriget knap så meget, og som passer bedre til bredden og motionisterne.

Han forklarer, at Arlas interesse for markedet for proteinprodukter ligger i naturlig forlængelse af arbejdet med mejeriprodukter. Mælkeprodukter har et højt naturligt indhold af protein, og interessen for at spise mere proteinrig kost har i de senere år vist sig bl.a. med et kraftigt stigende salg af ikke mindst skyr.

Interessant marked

Arla Foods har i de seneste tre-fire år fulgt den stigende forbrugerinteresse for fødevarer med højt proteinindhold og har været en væsentlig del af det, man i branchen kalder skyreventyret. Markedet for skyr er således tredoblet i de seneste to-tre år.

– Det var den første udvikling, og efterfølgende har vi lavet flere proteinprodukter. Vi lancerede sidste år Arla Protein, og nu kommer vi så med Arla Move, som i højere grad er til aktive danskere. Vi så et hul i markedet, da de produkter, der ellers er på markedet, er meget maskuline og beregnet til at opbygge muskler. De henvender sig i højere grad til mænd, der vil have større muskler, mens vores nye produkter mere appellerer til bredden og især kvinder, der er mere skeptiske over for muskelprodukter.

I modsætning til produktserien Arla Protein fås de nye Arla Move-produkter kun i motionscentre og i conveniencebutikker som 7-Eleven.

– Vores strategi har været at lave serien til fitnesscentre og conveniencebutikker. Vi har andre produkter til supermarkederne, som man kan have i køleskabet hjemme og drikke, når man kommer hjem fra en løbetur. I fitnesscentre har man jo ikke kølekæden på samme måde, som man har i dagligvarehandlen, og derfor har de brug for nogle produkter, der ikke behøver at stå på køl, siger Jakob Knudsen.

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?