Private label vinder terræn
64 procent, eller cirka to ud af tre danske husstande, siger, at kædernes private labels er lige så gode som kendte varemærker, viser en tidligere undersøgelse fra analyseinstituttet GfK.
Ifølge Marketing Manager Camilla Vinther fra GfK har det tal ligget ganske stabilt i de sidste par år, men hun er ikke i tvivl om, at indkøbene af private label vil tage til i løbet af 2017. - Jeg kan ikke se nogen grund til, at private label-salget ikke vil stige. Dansk Supermarked har f.eks. lige udvidet Levevis, og her ser vi nok en effekt på salget om nogle måneder. Det slår igennem i vores data om et halvt år, siger Camilla Vinther.
Dansk Supermarkeds udvidelse af Levevis fra 220 til 360 produkter kommer formentlig ikke til at stå alene ret længe.
Camilla Vinther hæfter sig blandt i en nylig udtalelse fra Coops innovationsdirektør, Jeff Salter, i Berlingske Business, hvor innovationsdirektøren understreger, at private label-produkter er ekstremt vigtige for Coop, der vil satse massivt på private label, ”fordi vi vil tilbyde kunderne noget, de kun kan få hos os, og som har nogle særlige kvaliteter”.
- Når Coops innovationsdirektør siger, at det er meget vigtigt for dem, så kommer private label til at tage et hak op i Coop. Det er der nok ingen tvivl om, siger Camilla Vinther.
Modtræk fra leverandører?
Private label andelen udgør i dag 27 procent af den hjemlige dagligvarehandel. Tal fra GfK viser, at det især er de større husstande med store børn, der køber private labels.
Ifølge Camilla Vinther ser mærkevareleverandørerne med endnu større bekymring på private label-udviklingen.
- Den stigende fokus på private label, bekymrer mange leverandører. De vil jo gerne forsvare deres brandposition i kæden, men bliver samtidig angrebet for deres priser. Hvad deres modtræk vil blive, ved jeg ikke, men vi mærker en stigende interesse fra leverandørernes side for at finde løsninger på den udfordring, fortæller Camilla Vinther.