Pris er fortsat afgørende for danske forbrugere

Leverandører 22. okt 2019 -
This describes the image
Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand

Smag, pris, kvalitet, sundt og dansk produceret er de fem hyppigst nævnte parametre, som danskerne lægger vægt på, når de køber ind.

Det viser en ny analyse, som Norstat har lavet for Landbrug & Fødevarer.

Prisen er dermed fortsat en afgørende faktor, når danskerne går i supermarkedet. Faktisk er prisen den faktor, der med en stigning på 5 procentpoint er steget mest.

Men mens faktorer som pris, smag, økologi, dyrevelfærd, danskhed og bæredygtighed er blevet vigtigere for forbrugerne, end de var for tre år siden, er fokus på "etisk forsvarligt" og "fair indkomst til bonden/arbejderen" mindre i dag.

Om varen er produceret i Danmark er steget med 4 procentpoint, og det er der flere grunde til:

- Hvis vi kigger på, hvad der får danskerne til at gå efter Dannebrog på deres fødevarer, så handler det om flere forskellige ting. Men først og fremmest peger danskerne selv på kortere transporttid, og så peger lidt under halvdelen på faktorer som et højere niveau af fødevaresikkerhed og at det er bedre for klima og miljø, siger forbrugersociolog hos Landbrug & Fødevarer Nina Preus.

- Man kan sige, at danske fødevarer lever op til flere af de parametre, som mange forbrugere vægter højt. Og så er det naturligvis nemmere at gå efter det danske flag, end at skulle tage stilling til alle parametrene ved hvert enkelt produkt.

[caption id="attachment_82633" align="aligncenter" width="750"] Illustration: Landbrug & Fødevarer[/caption]

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?