Pilen peger opad for Danish Crowns foodservice-forretning
Næsten 20 pct. af omsætningen i Danish Crown Foods (det tidligere Tulip Food Company) hentes i dag på foodservice, som tæller alt fra restauranter, kantiner og institutioner til fastfood og endda krydstogtsskibe.
Det svarer til en omsætning på ca. 2 mia. kr. i den forretning, der før hed Tulip Foodservice og nu hedder Danish Crown Professional.
I spidsen for Danish Crown Foods, som altså også inkluderer Danish Crown Professional, står Mike Sauerberg, der blev ny dansk landedirektør i november sidste år efter at have været international salgsdirektør i Tulip Food Company. Den nye landedirektør har fokus på at skabe vækst på hjemmemarkedet, og han ser store muligheder for en voksende foodservice- forretning.
- Foodservice er samlet set et marked i vækst, og vores intention er selvfølgelig at medvirke til at drive væksten. Vi ser især en vækstlomme i Horeca-segmentet - hoteller, restaurationer og caféer - hvor vi i dag er repræsenteret, men stadig mener, at der bør være et potentiale for vores danske produkter.
- Med øget fokus og en anderledes strategisk tilgang håber vi at få en større bid af det marked. Det er et marked, der efterspørger innovation, og vi arbejder intensivt for at løfte kvaliteten og smagsoplevelsen på alt, hvad vi serverer, siger Mike Sauerberg til Dansk Handelsblad.
Vil øge markedsandelen
Danish Crown Professionals salg til foodservice sker primært gennem grossister med Danmark som det største marked. Og netop danskernes lyst til udespisning er nærmest umættelig.
Over de senest fem år er omsætningen i restaurationsbranchen steget med 32 pct. til 45 mia. kr., og ifølge en prognose fra Retail Institute Scandinavia vil restaurationsmarkedet vokse til 60 mia. kr. i 2029.
- Vi har taget vores andel og haft en tilfredsstillende og ganske fornuftig udvikling. Jeg vil dog ikke lægge skjul på, at vi altid ønsker os - og arbejder for at sikre - en øget andel af markedet med udvikling og leverance af de produkter, som markedet efterspørger. Vi er på vej i en god retning med stærke produkter og innovation. Jeg synes egentlig også, at vi med held har ændret vores firmanavn til Danish Crown Professional, som fint understøtter vores profil. Vi ønsker at være professionelle, og vi er stolte af at være en del af Danish Crown-koncernen, siger Mike Sauerberg.
Mindre mængder - højere kvalitet
Han fortæller, at Danish Crown f.eks. har et nyt sortiment på vej under det forholdsvis nye Dyrbar- brand med produkter som krogmodnet oksehøjreb og krogmodnede kamme til foodservice. Med Dyrbar tilbyder Danish Crown dansk kød fra kalv, okse og gris i højeste kvalitet og i specielle udskæringer. Især oksekød har de senere år været udskældt som den helt store klimasynder i forhold til CO2-udledning i fødevareindustrien.
Klimadebatten har ikke kun påvirket de private forbrugere. Også flere køkkener og kantiner, især i det offentlige, har f.eks. skåret ned på kød for at få råd til at drive endnu mere økologiske køkkener. Samtidig presser de lokale politikere over alt på for at få reduceret kommunernes klimaaftryk.
Det gælder også på fødevarer. Således vil Københavns og Aarhus Kommune reducere klima-aftrykket på indkøb af fødevarer med 25 pct. i løbet af de næste fire-fem år. Flere køkkener og kommuner ønsker at skære ned på kødforbruget de kommende år.
Hvordan vil I angribe den udfordring?
- Vi noterer os en tendens til et svagt faldende kødforbrug herhjemme eksempelvis med flere kødfrie dage i de private hjem, men vi må også konstatere, at debatten fylder mere end tallene understøtter - og det er helt uomtvisteligt, at flere og flere spiser ude eller på farten både herhjemme og globalt. Så i forhold til foodservice-kategorien kan vi konstatere en vækst, som vi er med til at drive, og vores power i forhold til at være en del af Danish Crown giver både muskler og muligheder, som andre ikke har. Ud over, at vi er en dansk leverandør med en fuldt integreret værdikæde, får vi rigtig god respons på koncernens ambitiøse bæredygtighedsstrategier, og vi ser en stigning i søgningen efter dansk kvalitet, og i det hele taget mindre mængder, men bedre kvalitet.
- I forhold til køkkenernes nedskæring i kødforbruget, så tror vi på, at hvis ikke kvaliteten er høj nok, så er kødet i risiko for at blive fravalgt yderligere på tallerkenen. Derfor tilbyder vi i Danish Crown Professional en bedre smagsoplevelse gennem blandt andet masser af dansk kvalitetskød, og det er der bestemt en efterspørgsel på, siger Mike Sauerberg.