Philip Morris øger salget i Danmark
En af verdens største tobaksproducenter, amerikanske Philip Morris, formåede sidste år igen at øge markedsandelen på det danske tobaksmarked fra 18 til 18,3 pct.
Det sker efter, at selskabets omsætning steg med ca. 25 mio. kr. og nu ligger lige under 1,5 mia. kr. - 1,46 mia. kr. for at være helt præcis.
Philip Morris' brands tæller blandt andet Marlboro, L&M samt det alternative, røgfrie produkt IQOS.
Og det er netop inden for de alternative produkter, at Philip Morris oplever fremgang, fremgår det af årsrapporten.
Trods det øgede salg og en fremgang i bruttofortjenesten på 3 mio. kr. til 65,6 mio. kr., måtte tobaksproducenten alligevel notere et fald i overskuddet på 3,7 mio. kr., som nu lyder på 10,5 mio. kr.
Mens alle kæder i dagligvarebranchen har gemt cigaretterne væk, udfordres tobaksproducenterne af en ny forhindring, når afgiftsstigningen for alvor snart slår igennem på forbrugerpriserne herhjemme. Det betyder, at en pakke cigaretter i snit stiger fra 40 til 55 kr.
Det venter Philip Morris dog ikke vil skade selskabets indtjening i Danmark.
"Alt mens vi forudser et fortsat fald på det totale cigaretmarked, forventer vi indtjeningen til at være på samme niveau som de foregående år", står der i ledelsesberetningen.