Overskuddet vokser hos 3-Stjernet-ejer
-
Atria Danmark lagde næsten 2 mio. kr. til bundlinjen i 2020-regnskabet, der betegnes som meget tilfredsstillende.
Atria Danmark har netop offentliggjort årsregnskab for 2020, der viser fremgang over hele linjen. Således havde virksomheden sidste år et overskud 13,4 mio. kr. imod 11,5 mio. kr. i 2019.
Set i lyset af corona-pandemien og den massive nedlukning på en række eksportmarkeder og i det danske foodservice-segment, betegner adm. direktør i Atria Danmark, Svend Schou Borch, resultatet som meget tilfredsstillende.
- Vi havde et hårdt 1. halvår, der både bød på høje råvarepriser samt diverse corona-restriktioner, der påvirkede driften og gav flere omkostninger end normalt. Men vi kom stærkt tilbage i 2. halvår, og derfor er jeg meget stolt af resultatet.
Resultatet er i tråd med det netop offentliggjorte koncernresultatet fra Atria Plc. Her er der også positive takter i, hvad der kaldes ”an exceptional year”, med en stigning i EBIT på 30 pct. til 40,5 mio. euro - 301 mio. kr.
Forbrugere efterspørger kvalitet
Den store fremgang i Atria Danmark skyldes bl.a. en fin udvikling i detailsalget, der ellers har været præget af særdeles hård priskonkurrence, fortæller Svend Schou Borch:
- Vores brand Aalbæk Specialiteter har præsteret flot, for danskerne har prioriteret smagsoplevelser og kvalitetsprodukter. Til gengæld har de mange børn i hjemmeskole betydet lidt færre smurte madpakker, hvilket vi har kunnet læse i tallene. Den nyetablerede foodservice-division oplevede også fin vækst, selvom nedlukningen af Danmark gav visse udfordringer.
- Vi har investeret i foodservice som forretningsområde, og vi er kommet flot fra start. Og vi glæder os selvfølgelig til, at Danmark lukker mere op, fortæller Svend Schou Borch.
Atria Danmark fastholder positive forventninger til 2021 og tror på yderligere fremgang, om end den er forbundet med en vis usikkerhed på grund af corona-situationen.