Overskuddet smuldrer i Bisca
Kiks- og kageproducenten Bisca med hovedsæde i Stege på Møn kunne sidste år lægge 15 mio. kr. til omsætningen, som voksede til 348,5 mio. kr.
Med brands som Karen Volf, Bisca og Snøfler har Bisca især en stærk markedsposition på de nordiske markeder, mens virksomheden også har eksport til en række andre markeder.
Nedlukningen af produktionen i Sverige har dog sat sine tydelige spor på regnskabets bundlinje, hvor selskabet fik et underskud på 22,8 mio. kr. i 2019 mod et overskud på 10,3 mio. kr. i 2018. Et resultat, som ledelsen selv betegner som "utilfredsstillende".
- Den negative udvikling og den negative variation i de realiserede resultater for 2019 sammenlignet med forventningerne er et resultat af større strukturelle ændringer i forbindelse med lukning af produktionen i Sverige, udfordrende integration i den danske produktion i Stege og utilfredsstillende udførelse af kommercielle aktiviteter på det danske marked, står der i ledelsesberetningen.
Venter bedre indtjening
Bisca hentede midt på regnskabsåret Kristian Walsøe ind som ny adm. direktør. Kristian Walsøe kom fra et job som kommerciel direktør i moderselskabet Scandza, og han annoncerede hurtigt, at han vil øge fokus på Biscas mærkevarer.
Derfor vil selskabet også styrke sin position som en af markedslederne på de nordiske markeder.
Og Bisca venter at øge indtjeningen i 2020.
"Vores forventninger til 2020 inkluderer øget indtjening målt ved EBITDA / omsætning og rentabel vækst. Baseret på udførelsesplanen for 2020 og de igangværende strategiske projekter forventes EBITDA for 2020 at udgøre ca. 8-10 mio. kr.", lyder det i ledelsesberetningen.