Overskuddet i BKI Foods dykker med 44 pct.
Aarhusianske BKI Foods formåede at øge omsætningen med 3,7 mio. kr. sidste år til 571 mio kr., men alligevel falder resultat af ordinær primær drift med 19,3 mio. kr. til 14,3 mio. kr.
Den familieejede fødevarevirksomhed i det sydlige Aarhus, der især er kendte for deres kaffevarianter, angiver selv stigende omkostninger som årsag til det faldende resultat.
F.eks. er personaleomkostningerne blevet øget, mens visse engangsomkostninger også har haft en negativ indvirkning på resultatet.
"Årets resultat er tilfredsstillende og i overensstemmelse med de forventninger, der blev udtrykt i årsrapporten 2018", står der i ledelsesberetningen.
Koncernens hovedaktivitet består af forarbejdning af råkaffe til ristet kaffe, som sælges til detail og out-ofhome-markedet, primært i Danmark.
De færdige produkter sælges både som mærkevarer og private labels, ligesom BKI Foods sælger beslægtede varer som te, kakaodrik, instant kaffe og kaffeautomater.
Desuden sælger sælger virksomheden også andre fødevarer af høj kvalitet, herunder primært chokolade under mærket Lindt og pasta/olivenolier under mærket De Cecco.
I 2020 forventer ledelsen, anført af bestyrelsesformand Karl Mathiesen og adm. direktør Poul Zacho, et resultat på et lavere niveau end i 2019, fremgår det af ledelsesberetningen.