Overskuddet falder igen i BKI Foods

Leverandører 21. jun 2021 -
This describes the image
Foto: BKI Foods
  • For fjerde år i træk skrumper bundlinjen i den familieejede aarhusianske fødevarevirksomhed 

Skrevet af: Søren Tougaard

2020 blev heller ikke året, hvor fødevarevirksomheden BKI Foods formåede at løfte overskuddet efter de tre foregående års fald i resultatet. 

Den familieejet fødevarevirksomhed fra Højbjerg ved Aarhus, hvis altoverskyggende forretning er kaffe - både mærkevarer og private label - gik ellers frem med 11 mio. kr. på toplinjen til 582 mio. kr. 

Men som så mange andre steder blev regnskabsåret også her negativ påvirket af covid-19. 

Det betød, at det ordinære driftsresultat faldt med 4,5 mio. kr. til 9,9 mio. kr., mens bundlinjen faldt med 2,4 mio. kr. til 11,8 mio. kr.

"Som følge af nedlukningen af store dele af samfundet fra medio marts 2020 blev der i hele koncernen gennemført omkostningsbesparelser, der primært havde kortsigtet effekt, og som ikke vil få negativ effekt på koncernens langsigtede udvikling. Således har det gennem hele pandemien været prioriteret at undgå opsigelser af medarbejdere. Den lavere samfundsaktivitet betød, at der i perioder ikke var arbejde til en del medarbejdere, hvorfor koncernen ansøgte om andel i lønkompensationspakkerne frem til og med primo juli 2020. På baggrund af ovenstående, anser ledelsen årets resultat som tilfredsstillende, og på niveau med de forventninger, der blev udtrykt i årsrapporten 2019", står der i ledelsesberetningen. 

Venter resultat op imod 15 mio. kr. 

Det er fjerde år i træk, at overskuddet skrumper hos BKI Foods. Tilbage i 2016 lød overskuddet på lidt over 35 mio. kr.

Udover kaffe sælger BKI Foods også varer som te, kakao samt chokolade under mærket Lindt og og pasta og olivenolier under mærket De Cecco.

I 2021 forventes et resultat i størrelsen 5-15 mio. kr.

"Ledelsen har forsøgt at vurdere, hvordan denne nedlukning påvirker virksomhedens fremtidige udvikling og risici. Det vurderes, at virkningen er forholdsvis stor på out-of-home forretningsdelen på kort sigt. På længere sigt vurderes virkningen at være mindre kritisk, lyder det i ledelsesberetningen.  

Opdateret 22. jun 2021

Vil du vide mere?