Overskuddet dykker i selskabet bag Frigodan
Nyborg-selskabet Ardo, der producerer dybfrosne grøntsager, bær, frugt og grønne retter under mærket Frigodan og som private label, kom ud af 2018/19-regnskabet med et markant mindre overskud.
Det var især den ekstreme sommervarme i 2018, som forårsagede et markant lavere udbytte af ærter og resulterede i Ardos lavere indtjening, fremgår det af ledelsesberetningen.
Trods en omsætningsvækst på 11 mio. kr. til 462,7 mio. kr., faldt selskabets driftsresultat med 26,5 mio. kr. til 5,8 mio. kr. Samme udvikling ses også på bundlinjen, der endte med et overskud på 5,4 mio. kr. mod 25,4 mio. kr. året før.
Flere øko-produkter
Med de ekstreme vejrforhold in mente anser ledelsen resultatet som " meget tilfredsstillende", selv om resultatet ikke levede op til forventningerne i den forrige årsrapport for 2017/18.
"Salget er stabilt selv om virksomheden er under konstant pres fra import. Som markedsleder fokuseres der altid på at tilføre værdi til både produkter og kunder. Dette sker både gennem innovation og ved at kunne tilbyde et endnu bredere sortiment af økologiske produkter til et marked, der er fortsat stærkt stigende", lyder det i ledelsesberetningen.
Ud af Ardos omsætning distribueres ca. 80 pct. til hjemmemarkedet, ca. 15 pct. til de nære eksportmarkeder og 5 pct. til anden eksport.
Ardo A/S er ejet af den belgiske koncern Ardo Group.