Orklas omsætning falder brat efter K-Salat salg
År efter år har omsætningen i Orkla Foods Danmark kun kendt en retning: op ad.
Sidste år måtte fødevarevirksomheden, der tæller kendte brands som Beauvais, Den Gamle Fabrik, Bähncke og Glyngøre, dog som ventet notere et stort fald i omsætningen på hele 333 mio. kr., svarende til 26 pct.
Faldet i omsætningen fra 1,28 mia. kr. i 2017 til 943 mio. kr. sidste år skyldtes ifølge ledelsen primært salget af K-Salat til Stryhns i december 2017.
Også EBIT-resultatet er gået kraftigt tilbage fra ca. 111 mio. kr. i 2017 til 18 mio. kr. sidste år, men den underliggende resultatudvikling har udviklet sig som forventet, lyder det fra ledelsen.
"Det opnåede resultat inkluderer ekstraordinære udgifter i forbindelse med nedlukning og flytning af produktionen Ringkøbing svarende til 22 mio. kr. Resultat for 2017 var særligt påvirket af nettoprovenuet fra K-Salat", lyder det i beretningen i årsregnskabet.
Dyk på 89 mio. kr.
Heri angiver Orkla Foods Danmarks ledelse, at overskuddet på 13 mio. kr. er "tilfredsstillende", selv om der altså er tale om et drastisk dyk i forhold til bundlinje-resultatet på 102 mio. kr. i 2017.
Sidste år fortsatte Orkla Foods Danmark den påbegyndte strukturtilpasning af sortiment og fabrikker.
Det er sket med frasalget af Pastella-brandet og fabrikken i Skovlund. Ligledes er produktionen af saft og gløgg lukket ned i Ringkøbing og er blevet flyttet til Orklas saftfabrik i Sverige.
Orkla Foods Danmark opkøbte 30. april i år Easyfood, der blandt andet leverer brød, kager og pizza til Starbucks, McDonald's og Costa Coffee.
Før opkøbet var det forventningen, at Orkla Foods Danmarks omsætning i 2019 vil være på niveau med 2018, "men at resultatet vil påvirkes positivt af igangsatte kommercielle tiltag samt gennemførte omkostningstilpasninger".
Orkla Foods Danmark tæller ca. 260 medarbejdere.