Orkla holder vågent øje med råvarepriser

Leverandører 8. jun 2021 - 3 min læsetid
This describes the image
Foto: Orkla
  • Voldsomme prishop i råvarepriserne kan på sigt blive et problem, mener Orklas danske direktør, der samtidig ser potentiale i grøn bølge

Skrevet af: Redaktionen

Som en af de største fødevareleverandører i Norden til dagligvarehandlen mærker Orkla i høj grad effekterne af de stigende råvarepriser.

Adm. direktør i Orkla Danmark, Carsten Hänel, ser dog lys og et stort vækstpotentiale i mere klimavenlige, plantebaserede produkter - og sender samtidig en appel til dagligvarebranchen om at gøre alvor af en samlet klimavejledning til forbrugerne.

Dagligvarehandlen har stillet Carsten Hänel tre spørgsmål:

Hvad ser I som jeres største udfordring?

På kort sigt er de voldsomt stigende råvarepriser på adskillige områder en udfordring, som vi bliver nødt til at forholde os til sammen med vores leverandører og kunder. I mine mange år i dagligvarebranchen har jeg sjældent oplevet så store prishop på så kort tid.

På den lidt længere bane vil jeg nævne den digitale omstilling som et område, vi har fuld fokus på. Dette gælder både vores interne arbejdsprocesser, men i høj grad også den digitale udvikling i samarbejdet med vores kunder og den måde vi er i kontakt med vores forbrugere.

Corona-pandemien har forstærket forbrugernes rejse mod digitale købsoplevelser. Den rejse, vil vi gerne være en endnu større del af. Derfor søger vi i øjeblikket nøglemedarbejdere til det digitale område.

Hvor i markedet ser I potentiale for vækst?

Vi ser mange vækstpotentialer. Men hvis jeg skal zoome ind på ét område, vi som koncern har langsigtet fokus på, kan jeg nævne det plantebaserede og vegetariske område.

Det er en forbrugertendens, som vi ønsker at accelerere gennem innovativ produktudvikling. Udover samarbejdet med vores søsterselskab omkring Naturli’ brandet har vi for nyligt lanceret brandet Frankful, hvor bæredygtighed er tænkt ind i alle led – fra grøn energi i produktionen og plantebaserede fødevarer til madspild og genanvendt emballage. På koncernniveau har vi netop oprettet en særskilt forretningsdivision for det plantebaserede område.

Hvis du kunne gennemføre en ting politisk, hvad skulle det så være – og hvorfor?

Hvis jeg skal vælge ét område, ville det være klimavejledning af forbrugerne. Vores årlige bæredygtighedsbarometer viser, at over halvdelen af danskerne gerne vil handle mere bæredygtigt. Men knap 70 pct. har svært ved at finde rundt i den grønne jungle.

Vi er som koncern selv begyndt at deklarere CO2-udledning på udvalgte brands, men så helst, at dagligvarebranchen gik sammen om det. Kun ved at forene kræfterne på tværs kan vi vejlede forbrugerne på den mest hensigtsmæssige måde. Politisk kan man accelerere processen.