Hver femte dansker sætter maden på pause med en faste
-
Morgenmaden står for skud, når danskerne forsøger at tabe sig ved at udskyde dagens første måltid
Faste vinder indpas hele året og er ikke længere alene blandt kristne i vestlig tradition forbundet med tiden fra askeonsdag (onsdagen efter fastelavn) til og med påskelørdag – 40 dage fraregnet søndage, som ikke regnes som fastedage.
Ifølge analysebureauet AIM Create angiver 22 pct. af danskerne, at de faster enten regelmæssigt/fast eller i perioder. Det er samtidig lige så mange, der overvejer at afprøve faste.
Langt de fleste følger 16/8 modellen, hvor der må spises i et 8 timers interval eller angiver, at de springer et måltid over.
Den typiske dansker, der faster, er en kvinde i 30'erne med en videregående uddannelse. Men trenden er vidt udbredt. Og kun blandt danskere over 60 år er det færre end 20 pct., der faster.
Det får AIM Create til at stille spørgsmål om, hvad fasten betyder for fødevarekategorierne:
Hvilke indikationer har det på hele morgenmadskategorien både hjemme og on the go? Spises der så flere mellemmåltider i timerne, hvor der må spises? Påvirkes aftensmåltid også? Og hvad betyder fasten for omfanget af snacking om aften?
Morgenmadsvaner står delvist for skud
Morgenmåltidet er for mange danskere en central del af rutinerne, når dagen skal sættes i gang.
Hele 60 procent af danskerne spiser morgenmad hver eneste dag, mens kun 12 procent aldrig spiser morgenmad. Det viser en ny undersøgelse fra Arla, der kortlægger danskernes morgenmadsvaner.
Danskerne starter oftest dagen med yoghurt, brød med ost eller havregryn – medmindre de faster. Arla konstaterer, at en ny fastetrend er også dukket op i danskernes madvaner, og det får flere til at vente med at indtage dagens første måltid.
Hele 20 procent af de danskere, som ikke spiser morgenmad hver dag, springer nemlig morgenmaden over, fordi de faster.
- Hovedparten af danskerne har i årevis holdt fast i vanerne med at starte dagen med en god morgenmad, så det er interessant at se, at særligt yoghurt og skyr er en sikker favorit blandt danskerne. Når man vælger sin morgenmad, er det vigtigste, at man følger sine egne behov og selvfølgelig sørger for at få en masse nærende mad hele dagen igennem, siger Gitte Bjerregård Hansen, der er brand manager i Arla.