Opkøb koster Amanda Seafoods dyrt på bundlinjen
Det er ikke hver dag, at et regnskab, der udviser et underskud på 10,2 mio. kr. får betegnelsen "acceptabelt men ikke tilfredsstillende" med på vejen af ledelsen.
Men 2019 har også været et usædvanligt aktivt år for Amanda Seafoods, der først opkøbte konkurrenten Bornholms og siden købte varemærket Glyngøre af Orkla Foods Danmark. Samlet har de erhvervede varemærker i alt kostet Amanda Seafoods 60,4 mio. kr., fremgår det af regnskabet.
Og det store millionunderskud er netop et resultat, der er væsentlig påvirket af omkostninger til akkvisitioner, integration og implementering, fremgår det af ledelsesberetningen.
Amanda Seafoods produktudvikler, producerer og sælger fiskeprodukter af høj kvalitet med fokus på bæredygtighed.
Koncernen opgiver ikke omsætningen, men af regnskabet fremgår det, at bruttofortjeneste voksede med 12 mio. kr. til 53,9 mio. kr. sidste år.
De bliver dog opslugt af øgede lønudgifter, som voksede med hele 83 pct. til 47 mio. kr., efter at koncernen ved udgangen af 2019 talte 106 medarbejdere mod 75 i 2018.
Vækst i 2020
Mens der var et overskud på den ordinære drift på ca. 5 mio. kr. i 2018, kom koncernen ud med et driftsunderskud på 8 mio. kr. sidste år.
Amanda Seafoods ledelse med formand Sigvald Arctander Rist og adm. direktør Jesper Kold Sørensen i spidsen venter dog et forbedret resultat i indeværende år.
- Produktprogrammets store potentiale forventes at medføre en betydelig vækst på såvel eksportmarkederne som hjemmemarkedet. Samlet set forventes derfor vækst i såvel omsætning som resultat i 2020, men som følge af Covid-19 er det endnu for tidligt at vurdere vækstens størrelse, står der i ledelsesberetningen.