Onlinesupermarked topper i analyse af danskernes digitale køb
Nemlig.com, Coop.dk og Salling Groups Bilka har alle klemt sig ind på listen over de 20 største onlinebutikker herhjemme i 2019. Højest rangerer Nemlig.com, som både har overhalet Coop.dk og samlet sætter sig på en tredjeplads.
Det viser E-handelsanalysen for 2019 fra Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH).
I alt er Nemlig.com gået fra en markedsandel på 1,3 pct. i 2018 til 1,7 pct. i 2019, mens tøjforhandleren Zalando på førstepladsen og Just-Eat på andenpladsen tegner sig for henholdsvis 4,1 pct. og 1,9 pct. af danskernes samlede ad hoc køb.
Coop.dk er derimod gået tilbage i årets måling og lander på en sjetteplads med 1,4 pct. i 2019 mod 1,6 pct. i 2018. Bilka går også tilbage og falder til 0,7 pct. mod 1,2 i 2018, hvilket svarer til en 20. plads i årets opgørelse.
Stor tilfredshed
Det er dog ikke tilfældigt, at hele tre danske dagligvareudbydere har fundet vej til de 20 mest benyttede onlinebutikker. Forbrugerne er nemlig i høj grad tilfreds med både dagligvaresegmentet generelt og de tre dagligvareforhandlere generelt.
FDIH måler kundetilfredsheden på den såkaldte NPS-skala (net promotor score), som kort fortalt dækker over, i hvor høj grad forbrugeren vil anbefale virksomheden til venner og bekendte.
Her scorer dagligvaresegmentet bredt en NPS-karakter på 50, idet 60 pct. af kunderne tilkendegiver, at de aktivt vil anbefale virksomheden til bekendte, mens kun 10 pct. aktivt vil fraråde andre at handle med udbyderen. 30 pct. forholder sig passive.
Også her scorer Nemlig.com højest blandt daglivareudbydere - og højest blandt top 20 generelt. Nemlig.com har nemlig en NPS på 60, som det også var tilfældet sidste år, mens Coop.dk og Bilka begge lander på 37 i NPS.