Omsætningen falder 10 pct. i Danmarks største kaffevirksomhed

Leverandører 29. maj 2019 -
This describes the image
Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen
Skrevet af: Søren Tougaard

Bitter-sød er nok det ord, der bedst beskriver 2018 i familieejede BKI Foods.

Danmarks største kaffevirksomhed fra Højbjerg ved Aarhus leverer stadigvæk et gedigent overskud på 27 mio. kr. og en overskudsgrad på 6 pct., men både bundlinjen og omsætningen dykkede henholdsvis med 19 og 10 pct. i forhold til 2017.

Således faldt BKI Foods omsætning til 567 mio. kr. mod 630 mio. kr. i 2017. Også virksomhedens resultat af ordinær primær drift faldt med 9 mio. kr. til ca. 34 mio. kr.

Familievirksomheden, anført af formand Karl Mathiesen og adm. direktør Poul Zacho, angiver selv øgede personaleomkostninger og engangsudgifter, som forklaringer på det lavere overskud, der dog alligevel betegnes som godkendt.

"Årets resultat er "tilfredsstillende" og på niveau med de forventninger, der blev udtrykt i årsrapporten 2017. I 2019 forventes et resultat på et lavere niveau end i 2018", fremgår det af ledelsesberetningen.

Mere end kaffe

BKI Foods importerer kaffe fra hele verden og forarbejder råkaffen på fabrikken i det sydlige Aarhus.

Kaffeprodukterne sælges både som mærkevarer og private label på dagligvaremarkedet og til foodservicesektoren i Danmark, mens en stigende andel også eksporteres til de øvrige nordiske lande.

Selv om kaffen udgør kernen i BKI Foods forretning, sælger virksomheden også beslægtede produkter som cappuccino, kakaodrik og instantkaffe, ligesom BKI også sælger fødevarer af høj kvalitet som blandt andet Lindt chokolade, De Cecco pasta og olier samt Yogi Tea.

Derudover har BKI Foods blandt andet også et forretningsområde under navnet Te og Kaffe Specialisten, som leverer specialiteter til specialhandlen.

 

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?