Øl-salget rasler ned
-
I årets første to måneder er salget af øl dykket med 18 pct, sammenlignet med de samme måneder sidste år
Coronarestriktionerne påvirker i høj grad de danske bryggerier. Således lå salget fra Bryggeriforeningens medlemmer i januar og februar 17,7 pct. lavere end i de samme måneder i 2020.
I januar blev der lanceret 83 nye danske øl sammenlignet med 117 i januar sidste år, mens det i februar blot er blevet til 105 nye øl sammenlignet med 166 i februar 2020, viser Beertikers analyse.
Bryggeriernes krise bliver understeget af, at 2020 for første gang i ti år ikke blev et rekordår for nye øl.
Hvert eneste år fra 2011 er der blevet sat rekord med flere nye danske øl på markedet end året før. Beerticker estimerer, at med 1792 nye øl i 2020 er der kommet 25 pct. færre nye øl, end hvis 2020 havde været et corona-frit år.
- Der er fortsat masser af gode øl at vælge imellem, men et fald på 25 pct. er et klart signal om, at bryggerierne er i knæ, siger Niels Hald, direktør for Bryggeriforeningen.