Økosalget er steget 10 pct. første halvår
De første seks måneder af 2019 har budt på 10 pct. vækst i detailsalget af økologi. Det skriver Dagbladet Børsen på baggrund af foreløbige tal fra Økologisk Landsforening.
Udviklingen kommer ikke som den store overraskelse, da økokategorien har oplevet høje vækstrater stort set hvert år, siden det røde Ø-mærke blev introduceret for 29 år siden.
Både hos Salling Group og Coop spår man fortsat høje vækstrater for økosalget, men påpeger samtidig, at der er nogle kategorier, det er svært at hive med på økovognen.
- Vi ser dog stadig kun en begrænset vækst i forbruget af økokød og -fjerkræ, og økologiens andel af det samlede forbrug her er også mindre. Det skyldes især for oksekøds vedkommende, at det er her, merprisen for økologi er størst. Vi har faktisk også problemer med at skaffe alt det økokød, vi kunne sælge, siger Jeppe Dahl Jeppesen, indkøbsdirektør i Salling Group til Børsen.