Økologiske grøntsager trækker væksten
Kurven for salget af økologiske varer i Danmark fortsætter kursen opad. Nye tal fra Nielsen viser, at det især er økologisk frugt og grønt, der trækker væksten.
Dagligvarehandlen sælger ifølge Økologisk Landsforening økologi for mere end syv mia. kr. årligt, og det er især økologiske mejerivarer, der har forbrugernes helt store interesse.
Mejerivarer er således den største kategori inden for økologiske varer i dagligvarehandlen med en andel af det økologiske marked på omkring 33 pct.
Den næststørste kategori er økologisk frugt og grønt, og det er frem for alt denne kategori, der trækker væksten inden for økologisalget i dagligvarebutikkerne.
Salg i økologi
Nye tal fra Nielsen viser, at salget af økologisk frugt og grønt steg med 41 pct. i 2016 sammenlignet med 2015, og året før lå væksten endda helt oppe på 56 pct. i forhold til 2014.
– Frugt og grønt står for den helt store vækst. Den vækst, økologisk frugt og grønt har, er næsten tre gange så stor, som den burde i forhold til kategoriens andel af salget. Der er virkelig tryk på, siger Rasmus H. Sarauw- Nielsen, Retail Analytics Nordic Leader hos Nielsen.
Også pakkede økologiske færdigvarer oplevede en pæn vækst på 18 pct. i 2016 i forhold til 2015, mens økologiske drikkevarer havde en vækst på 11 pct. i 2016 i forhold til året før. Salget af mejerivarer steg med 15 pct. i samme periode.
– Der er helt klart et segment af forbrugere, som tager økologi til sig, siger Rasmus H. Sarauw-Nielsen.
Salget af økologiske varer i dagligvarehandlen er ifølge Økologisk Landsforening steget i mere end 10 år i træk.
– Dagligvarehandlen har gjort det både lettere og mere interessant for danskerne at vælge økologi, når de handler - med et bredere udvalg af økovarer og lavere priser, siger Per Kølster, formand for Økologisk Landsforening.
[caption id="attachment_57406" align="aligncenter" width="2000"] Illustration: Ulrik Samsøe Figen[/caption]