Økologisk private label-serie driver Nettos øko-vækst

Leverandører 7. jun 2018 -
This describes the image
Brian Seemann, kædedirektør i Netto, delte sidste forår økologiske Løgismoseprodukter ud foran Hovedbanen i Aarhus. Foto: Ulrik Samsøe Figen

Godt og vel 15 pct. af det totale salg af økologiske fødevarer foregår i en Netto-butik, viser tal fra Analyseinstituttet GfK Danmark og Økologisk Landsforening.

Dermed har Sallings discountkæde den største andel af detailhandels salg af økologiske varer, og det glæder kædedirektør i Netto, Brian Seemann.

- Selv om det er sværere at vækste, når man i forvejen er stor, har vi øget det økologiske salg det seneste år med 20 pct. Det er ikke mindst i Jylland og på Fyn, det går stærkt. Der har er øko-salget i vores butikker steget med 30-35 pct. Analysen fra GfK viser også, at vi har den højeste loyalitet på økologi. 7 ud af 10 husholdninger køber økologi i Netto, siger kædedirektøren.

Kædens andel af det økologiske salg på 15 pct. skal ses i sammenhæng med Nettos markedsandel, der ligger på ca. 20 pct. af det totale dagligvaresalg i fysiske butikker.

- Tallene er fra kundeanalyser fra GfK, men vi har indikationer på, at vores øko-andel er noget højere, siger Brian Seemann.

Den økologiske vækst er noget større end kædens generelle vækst, der bl.a. hænger sammen med overtagelsen af tidligere Kiwi-butikker.

- De skulle i forhold til antallet give os en total omsætningsvækst på 5-6 pct., og dertil kommer en mindre like-for-like-vækst i kæden. Det nærmer sig ikke øko-væksten, siger Brian Seemann.

I 2017 voksede økologien med godt 13 pct., og det totale salg af øko-varer i detailhandlen med nethandlen udgjorde i 2017 13 pct.

ØGO driver

Netto lancerede for halvandet år siden den økologiske serie ØGO, og den driver ifølge Brian Seemann kædens økovækst.

- En tredjedel af de ristede løg, vi sælger, er fra ØGO-serien, selv om de økologiske løg er næsten tre gange så dyre som de konventionelle. På andre varer er prisen den samme, og når der er tale om vores private label-serie, kan den økologiske variant i nogle tilfælde være billigere end den konventionelle mærkevare, siger Brian Seemann.

Netto har øget sit økologiske fødevaresortiment fra 372 til 412 varer, hvilket betyder, at 17-18 pct. af kædens varenumrene har det røde øko-mærke.

- Vi har haft økologiske tomater i mange år, men det seneste år er salget af de tomater, der er en del af ØGO-serien, steget til indeks 259 i forhold til sidste år. Vore indeks på økologisk rødvin ligger på 319.

Han tilføjer, at 25 pct. af salgsværdien på frugt og grønt i dag kommer fra økologiske varer.

- Vores varesortiment skal være så bredt på økologi, at man kan finde alt hos os, hvis man vil være økologisk forbruger, siger Brian Seemann.

Han satser på en tilsvarende vækst på økologi i år.

Opdateret 10. nov 2020