Økologisalget vokser mest i foodservice

Leverandører 13. jan 2017 -
This describes the image
Ulrik Samsøe Figen
Skrevet af: Henrik Denman

Dagligvarehandlen har i flere år været motoren i udbredelsen af økologiske varer i danskernes husholdning. Nu har økologien imidlertid fået en ny vækstmotor, nemlig de professionelle køkkener som restauranter og kantiner.

Aldrig tidligere har økologi fyldt så meget i gryderne rundt omkring i landets professionelle køkkener, og foodservicesektoren er nu for alvor begyndt at indhente detailhandlen.

Den økologiske andel af fødevaresalget i detailhandlen udgjorde i 2015 8,4 pct., mens økologiske varer udgjorde 7,6 pct. af det samlede salg af madvarer til foodservice.

Stor stigning
Det viser tal fra Danmarks Statistik, som først senere på året har nye tal for udviklingen i 2016 klar.

I Økologisk Landsforening er man imidlertid ikke i tvivl om, at væksten for økologisalget inden for foodservice fortsætter på et højt niveau.

– Salget af økologi inden for foodservice stiger fortsat. Det er det, vi hører fra alle, vi snakker med. Vi forventer et højt niveau for væksten igen i 2016, og det bygger vi på det, vi hører fra grossisterne om, hvordan de har vækst i økologien, siger Torben Blok, der er markedschef for foodservice i Økologisk Landsforening.

Landbrug & Fødevarer nikker genkendende til en fortsat vækst:

– Vores vurdering er, at væksten i salget fortsat vil være højt, men dog ikke så højt som tidligere. Jeg tror, at væksten kommer til at ligge på 20-25 pct. Inden for de sidste par år har det især været det offentlige, der har drevet udviklingen, men min vurdering er, at vi har set de største effekter af omlægningen til økologisk mad inden for det offentlige. Til gengæld begynder hoteller og restauranter for alvor at rykke nu, siger chefkonsulent i Landbrug & Fødevarer, Andreas Buchhave Jensen.

Den store stigning i salget af økologiske varer til foodservice skyldes til dels en tilgang af spisesteder med økologi. Antallet af spisesteder med Det økologiske Spisemærke stiger hele tiden, ikke mindst i hovedstadsområdet.

Økologi på menuen
Udviklingen skyldes også, at mange forbrugere er vant til at købe økologiske varer i butikkerne, og nu stiller de også krav om økologisk mad, når de spiser ude:

– Det hænger meget godt sammen. Jo flere mennesker, der prioriterer økologien i deres private husholdning, jo flere vil begynde at stille de samme krav, når de går ud og spiser. Så vil de vælge en restaurant, der tilbyder økologisk mad, siger Torben Blok.

Opdateret 10. nov 2020