Økologi-salget vokser med 2 mia. kr. i år
Den økologiske andel af madsalget runder i år 10 pct., viser en helt ny prognose fra Økologiske Landsforening.
Det samlede øko-salg i detail, online, specialhandel og foodservice når 13,6 mia. kr. i 2017, hvilket er en vækst på 16 pct. i forhold til sidste års 11,7 mia. kr.
Dagligvarehandlens butikker oplever en vækst på 12 pct. - en mia. kr. – men den største relative vækst sker inden for onlinesalget, hvor den økologiske andel er steget med 30 pct.
Det udfordrer dagligvarehandlen, hvis procentvise andel af økologi-salget falder. Det er blandt andet børnefamilierne, der i stigende grad køber økologi i netsupermarkeder og som måltidskasser.
- Dagligvarehandlen sidder i 2017 på to tredjedele af den samlede økologiske omsætning i Danmark, svarende til 9 mia. kr. Havde dagligvarekæderne fastholdt samme andel af øko-salget på 80 pct., som de havde for seks år siden, ville de fysiske butikker tilsammen i stedet have solgt for 11 mia. kr. økologiske fødevarer i 2017. Det er en udfordring for dagligvarehandlen, at en stigende del af økosalget går udenom butikkerne, siger markedschef i Økologisk Landsforening, Henrik Hindborg.
Flere spisesteder sælger økologi
Det er bl.a. Aarstiderne med sine økologiske grønsags- og måltidskasser, der er med til at drive onlinevæksten sammen med onlinesupermarkederne Nemlig.com og Coop. dk Mad.
I 2016 udgjorde det økologiske madsalg eksempelvis ca. en tredjedel på Coop. dk Mad, mens det i butikkerne kun er en tiendedel.
I foodservice stiger salget af økologiske fødevarer med 25 pct., svarende til en omsætning i år på 2,5 mia. kr., hvilket blandt andet skyldes en vækst både i offentlige køkkener og restauranter.
Således har flere end 2.200 spisesteder i dag det økologiske spisemærke, og kendskabsgraden til det Økologiske Spisemærke fra 2009 stiger.
En undersøgelse fra YouGov i oktober viser, at flere end seks ud af ti kender mærket, der benyttes på de private og offentlige økologiske spisesteder.