Økologi og bæredygtighed er for lidt

Leverandører 12. nov 2015 -

Ifølge Edward Boëthius, trend analytiker hos det svenske United Minds, er det ikke længere nok at slå sig op på økologi og bæredygtighed.

- Når alle siger, at deres produkt er naturligt, lokalt produceret og fri for tilsætningsstoffer, bliver det et hygiejnekrav fra forbrugerne, i stedet for noget, der skiller sig ud, siger han og fortsætter:

- Og når alle bliver økologiske, må man konkurrere på noget andet. Det kunne være pris, værdier eller måske hvem der har de mest vegetariske tiltag.

Et af de tiltag Edward Boëthius fremhæver, er det københavnske spisehus Rub og Stub, der laver mad af overskydende fødevarer fra butikkerne. Eller veganske 'slagtere', der dukker op her og der - især i Holland.

Direktør for Firstmove, Kirsten Poulsen, er enig.

- Det er længe siden, at økologi har været et konkurrenceparameter, hvis du spørger firstmoverne. Men økologien er kommet for at blive, og den vokser stadig. I takt med at forbrugerne bliver mere og mere ansvarlige, forventer de mere økologi, siger hun.

Og så er der de forbrugere, der går i en helt anden retning. 'Non-foodies' kalder Edward Boëthius dem. Det er dem, der er gæster på Tincan i London - en pop up-restaurant, der udelukkende serverer fisk nøje udvalgt fra hele verden - og alle sammen på dåse. Eller Cereal Killer Café, også i London, der serverer morgenmadsprodukter i alle afskygninger til både morgenmad, frokost og aftensmad.

Af Ditte Nygaard Larsen
dnl@dhblad.dk

Foto: United Minds

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?