Øko-salg til foodservice runder 2 mia. kr.
Det samlede salg af økologiske føde- og drikkevarer til offentlige institutioner, kantiner, hoteller og restauranter steg med 20 pct. fra 1.711 mio. kr. i 2016 til 2.044 mio. kr. i 2017.
Det viser spritnye tal fra Danmarks Statistik.
Økologiske varer udgjorde dermed 9,3 pct. af det samlede salg til foodservice i 2017 mod 8,5 pct. i 2016.
Salget fordeler sig næsten lige mellem offentlige køkkener og private virksomheder - dog med overvægt til de private, der står for 56 pct. af det samlede indkøb af økologi til foodservice. 46 pct. går til hoteller, cafeer og restauranter.
Ser man på salget af økologiske varer i forhold til hele varekøbet, står de offentlige køkkener for den forholdsmæssigt største del af det økologiske indkøb. Således køber de offentlige køkkener kun 18 pct. af det samlede foodservicesalg, men står for 36 pct. af det økologiske indkøb.
- Det er de offentlige køkkener, der har banet vejen for økologisk køkkenomlægning, og de trækker fortsat udviklingen. Men hoteller, restauranter og caféer har også for alvor fået øje på potentialet i at have økologi på menukortet. Danskerne stiller i stigende grad krav til deres fødevarer. De ønsker rene råvarer, der er produceret med hensyntagen til naturen, miljøet og dyrene. Derfor efterspørger de økologi – også når de spiser ude, siger Torben Blok, markedschef for foodservice i Økologisk Landsforening, i en pressemeddelelse.
Læs også: Grossister får øget fokus på økologi
Antallet af spisesteder med Økologiske Spisemærke er steget med 24 procent på et år. I dag er der i alt 2.546 spisemærkede køkkener i landet.
Resultater for 2015 og 2016 er reviderede på baggrund af fejl i dataleverancerne til Danmarks Statistik. Det samlede salg af økologiske varer til foodservice er nedjusteret med 14 pct. i 2015 og 15 pct. i 2016.