Øget salg af lokale fødevarer online
Samtidig med, at lokale fødevarer får stadig mere plads i supermarkederne, får danskerne flere muligheder for at købe lokale fødevarer online direkte fra de små producenter. Flere og flere små fødevareproducenter organiserer sig og henvender sig direkte til forbrugerne, der kan købe og få leveret præcis de fødevarer i de mængder, de ønsker, og få dem leveret til hoveddøren.
Et nyt initiativ er online markedspladsen smagdanmark. dk, som handler med kunder i hele landet. Smagen af Danmark, der står bag online markedspladsen, er en fælles bevægelse for små og mellemstore fødevarevirksomheder, der er startet af virksomhederne selv gennem lokale fødevarenetværk.
Skal være nemmere
De små virksomheder markedsfører sig på nettet, og forbrugerne bestiller varerne på hjemmesiden smagdanmark. dk., der sender ordrerne videre til de enkelte producenter, som igen sender varerne hjem til forbrugeren med en distributør.
– Det skal være lettere at handle lokalt produkter fra hele landet, siger Laurids Siig Christen-sen, formand for Smagen af Danmark, der er en paraplyorganisation for danske fødevare-netværk.
Et andet nyt initiativ er virksomheden Fresh.Land, der formidler frisk frugt og grønt direkte fra dyrkerne til danske forbrugere. Mathilde K. Jakobsen, medstifter af Fresh.Land, ser store fordele i at formidle salg af lokale fødevarer direkte til forbrugerne.
– Vores kunder er de forbrugere, der går efter kvalitet, friskhed og sundhed. Udover at fjerne mellemmanden kan vores logistiksystem reducere CO2 med 88 pct. ifølge World Wildlife Foundation, fødevarespild med 10 pct. og helt eliminere den ydre kemikaliebehandling, som frugterne normalt behandles med for at sikre lang holdbarhed, siger hun.
Den digitale fødevareportal Fooducer har også vind i sejlene og giver lokale fødevare-producenter nye muligheder via internettet. Nye muligheder Fooducer er en dansk etableret virksomhed, som blev lanceret i 2014, og siden starten er det gået stærkt.
De danske dagligvarekæder og grossister bruger platformen, og stadig flere producenter tilbyder deres fødevarer digitalt. På to år har portalen opdyrket medlemmer fra markeder i Norden og fra flere europæiske lande.
Hertil kommer en ny aftale med tre sjællandske kommuner, som står bag fødevarenetværket Nordisk Center for Lokale Fødevarer, om at give 100 virksomheder direkte adgang til Fooducer. Det skal hjælpe dem med branding og administration, så de kan afsætte endnu flere lokale fødevarer.