Øget detailsalg sikrer Arla vækst i 2020
-
Trods omsætningstab i salget til foodservice og industrien kommer Arla ud af 2020 med skindet på næsen. Stor efterspørgsel på varemærker til detailhandlen sikrer vækst i omsætningen
Det globale fødevaremarked har i 2020 gennemgået markante omvæltninger, hvilket man også har mærket hos Arla.
Salget til industrikunder og foodservice-sektoren dalede, men en større efterspørgsel på globale varemærker rettet mod især detailhandlen gør, at Arla i 2020 alligevel kan notere vækst i den samlede forretning. Koncernens samlede omsætning for 2020 lander på 10,6 mia. euro mod 10,5 mia. euro i 2019.
Det stigende detailsalg er et resultat af mange landes tiltagende restriktioner under corona, hvor mange forbrugere var tvunget til at blive hjemme det meste af året på grund af nedlukninger. Det har betydet, at flere måltider skulle tilberedes i eget køkken. De ændrede forbrugsmønstre var med til at øge salget af Arlas globale varemærker som Lurpak, Arla og Puck, der leverede en volumendrevet omsætningsvækst på henholdsvis 14,6 pct., 3,0 pct. og 11,7 pct.
- COVID-19 er uden tvivl den mest udfordrende krise, Arla nogensinde har oplevet. Men på grund af vores forretningsmodel var vi i stand til at omstille vores virksomhed og omdirigere store mængder mælk med meget kort varsel for at imødekomme den store og pludselige efterspørgsel på mejeriprodukter i detailhandlen, samtidig med at vi minimerede de negative konsekvenser inden for andre sektorer som f.eks. foodservice, siger Arla Foods' administrerende direktør, Peder Tuborgh.
- Jeg er meget stolt over de resultater, vi har leveret i 2020. Takket være vores andelshavere og vores medarbejdere har vi kunnet fortsætte med at bidrage til den globale fødevareforsyning samtidig med, at vi har sikret et trygt arbejdsmiljø for vores medarbejdere og et højt serviceniveau til vores kunder.
Tocifret fald i foodservice
Det stigende salg til private mere end opvejer det vigende salg til erhvervssegmentet, hvor især foodservicebranchen har været noget nær i knæ. Omsætningen inden for foodservice faldt med 45 pct. i foråret 2020, men steg igen i løbet af sommeren og var stabil gennem anden og tredje bølge af coronakrisen, til trods for yderligere nedlukninger af arbejdspladser og virksomheder inden for hotel- og restaurationsbranchen. I alt faldt salget fra Arlas brandede foodserviceforretning i Europa med 12 pct. sammenlignet med 2019.
Spareprogram i topform trods krise
Omvæltninger i salget til trods har Arla fortsat det igangværende transformations- og effektiviseringsprogram Calcium, som i 2020 sikrede besparelser på 130 mio. euro.
Besparelserne er primært sket gennem effektiviseringer i forsyningskæden og optimering af markedsføringsomkostninger, men peger også tilbage på et år, hvor en stor del af medarbejderne arbejdede hjemmefra. I alt har Calcium nu opnået besparelser for i alt 354 mio. euro siden lanceringen i 2018. Det endelige mål er fortsat vedvarende besparelser for mere end 400 mio. euro inden udgangen af 2021.
"I løbet af de seneste tre år har vi ændret den måde, vi arbejder, forbruger og investerer på i Arla. Transformationen blev sat på prøve, da COVID-19-krisen påvirkede hele verden, men i dag står det meget klart, at det arbejde, virksomheden har udført gennem Calcium, har gjort os bedre til at håndtere pludselige og meget udfordrende forstyrrelser som COVID-19. Det har vist, hvor langt vi er nået, og hvordan transformationen er blevet en naturlig del af vores DNA og vores måder at arbejde på, siger CFO Torben Dahl Nyholm.