Odense Marcipan taber omsætning
Omsætningen tog et dyk på over 31 mio. kr., og overskuddet faldt fra 38,6 mio. kr. til 22 mio. kr. i Odense Marcipans årsregnskab for 2018.
Alligevel betegner ledelsen resultatopgørelsen "tilfredsstillende". Opkøb og frasalg i både 2017 og 2018 præger bundlinjen; det kraftige fald i indtjeningen på 43 pct. svinder noget ind, når der tages højde for, at Odense Marcipan i 2017 fik en ekstraordinær indtægt ved salget af Natural Food.
Marcipanvirksomheden er dog presset på volumen, og der lægges i årsregnskabet heller ikke skjul på, at det er en hård branche at arbejde med råvarer, hvis priser kan variere meget - afhængigt af både vejrforhold og international politik.
Forventer udfordrende 2019
I årsrapporten lyder det i ledelsesberetningen således:
"Selskabet forventer fortsat betydelige markedsrelaterede udfordringer i 2019. Fortsatte
afsætningsforskydninger mellem markeder og forretningssegmenter samt især forventninger om generelt vanskelige markeds- og prisforhold for strategisk vigtige råvarer betyder, at selskabet kun forventer marginale forbedringer af indtjeningen. I 2019 forventes selskabets mest betydende råvarer at stige i forhold til det seneste år, men der vil fortsat være risiko for volatilitet i markedet."
Sagt på jævnt dansk betyder det, at dyrere mandler betyder dyrere marcipan, hvilket kan betyde mindre salg.
Langt størstedelen af de mandler, der bliver dyrket på verdensplan, kommer fra USA, hvor især Californien tegner sig for en pæn andel. Flere år med tørke og tørkelignende tilstande i netop den sydvestlige stat har udfordret mandelproduktionen og mindsket udbyttet.
Odense Marcipan regner dog med at kunne fastholde et ordinært resultat i omegnen af det for 2018.