Ny platform skærper YouTube-annoncering
-
Med den nye reklameplatform Channel Factory har dansk dagligvarekæde reduceret spild på YouTube-annoncering og har sænket pris for visninger med 46 pct.
Med en markedsandel på 19 pct. af streamingmarkedet har YouTube udviklet sig til et enormt vindue til udbredelse af relevant kampagneindhold for danske annoncører.
Men der er desværre også en bagside af medaljen, eftersom mange kampagner på YouTube ender med at ligge op ad indhold, som burde kategoriseres som “kids content” eller “gaming” - eller endnu værre, bliver vist sammen med upassende indhold, der eksempelvis kan sættes i forbindelse med de daglige blodsudgydelser i Ukraine.
En kampagneundersøgelse for en svensk dagligvarekæde har tidligere afsløret, at en stor del af eksponeringer for fødevarerelevant indhold - som burde havne i kategorien “food & wine” netop endte i kategorierne “kids content” og “gaming”, som ret beset må betegnes som uden for kontekst.
Den digitale reklame-platform Channel Factory som har specialiseret i at skræddersy annoncørers kontekstuelle annoncering på YouTube, skønner, at 30-50 pct. af YouTube annoncer bliver vist i forbindelse med såkaldt unsuitable content, hvor en annoncør enten bliver vist uden for ønsket kategori, eller indhold og sprogbrug strider mod virksomhedens eller brandets code-of-conduct.
Alt for meget indhold
En del af forklaringen kan som bekendt være, at der hvert døgn bliver uploadet millionvis af nye videoer, hvorfor det kan være svært at have overblik over de uendeligt mange videoer og kanaler, som efterhånden er blevet YouTube’s varemærke.
Ydermere er kategoriseringen afhængig af, hvor præcis de såkaldte content creators kategoriserer deres indhold og sprog.
Channel Factory vurderer, at omkring 30 pct. af videoindholdet på YouTube er kategoriseret forkert i jagten på at tjene flere annoncekroner på deres YouTube-kanal.
- Det er jo utroligt let at uploade en video og booke en en kampagne på YouTube, men det sværeste er at booke rigtigt, når du skal have fuld valuta for din annoncering og optimere ROI (Return on Investment) for din adspend, fortæller Claus Donnerstag, Country Manager for Channel Factory.
Derfor kan det virke som en uoverskuelig opgave, når en annoncør skal forsøge at få sit budskab til at ramme inden for skiven, så det selvfølgelig rammer den rigtige målgruppe og samtidig styrer uden om både upassende indhold og sprogbrug.
- Så selv om man køber billigt ind på YouTube, så skal man som annoncør huske at tænke kvalitet i CPM (pris for 1.000 visninger) og sine visninger, eftersom det først og fremmest styrker core brand values, siger Claus Donnerstag og henviser til en tidligere analyse fra GroupM, som har påvist, at ROI i gennemsnit stiger 17 pct. ved kontekstuel segmentering.
Sænk mediebudgettet
Det kræver i praksis, at annoncøren skal lægge 10 pct. oven i sit medieindkøb til optimering af YouTube-indkøb via Channel Factory’s platform, som udmærker sig ved at rate og sortere samtlige videoer på YouTube ved at indlæse et transscript på op mod 280.000 upassende ord på 49 sprog.
En umiddelbar merinvestering, som ifølge Claus Donnerstag, efterlader annoncøren med samme output trods lavere mediebudget, der svarer til 80 pct. af det nuværende budget, da annoncøren bliver i stand til at konvertere unsuitable content til suitable content.
- Du kan sige, at det koster 10 pct. at eliminere 30 pct. spild, idet du indsnævrer din segmentering og får placeret dit indhold i en mere relevant kontekst, forklarer han og løfter sløret for, at en landets førende dagligvarekæder sidste år kørte en test, der præsterede en reduktion af CPM ( pris for 1.000 visninger) fra 103 til 55, hvilket svarer til en besparelse på 46 pct.
Ene og alene ved at lokalisere et spild på 51 pct. unsuitable content eller ved tidligere at have købt dobbelt så mange indrykninger for at opnå tilstrækkelige relevante impressions eller visninger.
Fasthold overblikket
Fænomenet kan til dels forklares ved KPI’er såsom View Through Rate (VTR), som forud for den kontekstuelle segmentering, havde præsteret godt ved at blive vist i kategorierne; “kids”, “gaming” og “music”, eftersom børn er mindre tilbøjelige til at afbryde afspilninger af irrelevant indhold.
- Så en stor del af øvelsen går i al sin enkelhed ud på, enten at inkludere eller ekskludere sit indhold ud fra en række keywords, som man enten betragter som skadelig eller blot upassende for brandet, hvis man for eksempel ikke vil sættes i forbindelse med en influencer som bander meget, mens man positivt har mulighed at placere sit indhold i tilknytning til nøgleord, der følger sine kerneværdier, siger Claus Donnerstag og fremhæver, at Channel Factory ligeledes leverer kanallister til annoncørerne, som bliver opdateret hver fjerde time.
- Med vores kanallister kan du hele tiden holde dig up-to-date med de nyeste trends og indhold på YouTube, som typisk performer bedre end indhold, der har tre-fire uger på bagen, slutter Claus Donnerstag.
Fakta om Channel Factory:
Channel Factory er en digital reklameplatform, der filtrerer YouTube-videoer og sikrer annoncører mod spild og “upassende" indhold på YouTube.
Ved hjælp af et audio transscript på op mod 280.000 upassende ord på 49 sprog, er Channel Factory i stand til at rate og kategorisere YouTube-indhold.
Er officiel Google Partner og følger FTC’s og COPPA’s særlige retningslinjer for beskyttelse af børns rettigheder på internettet.
Er stiftet af amerikaneren Tony Chen i 2010, der i dag fortsat er adm. direktør. Tony Chen kom i 2017 på Forbes 30 under 30-liste.