Ny madspildsbutik er kommet godt fra start
Anne Claire står og ser ned i sin netop afhentede papirspose med grønt Too Good To Go-logo på. Frem haler hun glad pesto, bønner og andre produkter fra Urtekram.
Hun har betalt 99 kr. for en blandet pose øko-overraskelser og er tilfreds med udbyttet af sit første køb fra Too Good To Gos nye fysiske madspildsbutik på Frederiksberg:
- Jeg håbede på at få den her pesto, og den var med – og så er det jo altid spændende at se, hvad der ellers er i posen! Jeg har prøvet Too Good To Go mange gange før, men det her er mit første køb i den nye butik. Det er et supergodt og nemt koncept, og så smart, at hvis jeg rejser, så skifter app’en automatisk geografi, siger hun og går ud ad døren, der står på vid gab i den lune augustformiddag.
[caption id="attachment_72034" align="alignnone" width="681"] Franske Anne Claire er forbi Too Good To Go butikken for første gang for at hente sin pose med overskudsmad fra Urtekram, der er blandt leverandørerne. Foto: Mette Volander[/caption]
Flere fysiske steder på sigt
Too Good To Go, det 3 år gamle madspildskoncept, der binder forbrugere og detailhandel sammen landet over - og syv andre lande, har taget et nyt skridt i kampen mod smid-ud af overskudsproduktion og datovarer: Den fysiske madspildsbutik i rækken af efter planen mange.
- Vi startede Too Good To Go-konceptet i detailleddet, fordi det var den indlysende måde at starte kampen mod madspild på, fortæller Too Good To Go-landechef Mikkel Fog.
Men detailhandlen står kun for 10 pct. af al madspild, mens produktionsvirksomheder og grossister står for 40 pct., og resten sker hos forbrugerne. Så et sted, der forener de to sidstnævnte i kampen, var oplagt:
- Vi tilbyder grossister og producenter et sted, hvor forbrugerne kan afhente deres overskudsvarer. Og så skal butikken skabe endnu mere synlighed og gå i direkte dialog med parterne om overskudsproduktion og madspild, siger Mikkel Fog, der selv stod på Too Good To Go-toget i september 2017.
Læs også: Too Good To Go-butik er nu åben på Frederiksberg
150 poser om dagen
Butikken har kun holdt åben i et par uger, og dens modtagelse er kommet bag på både ham og hans 50 danske kolleger, der ellers nok er vant til, at tingene går tjept:
- Vi langer dagligt 150 poser overskudsmad over disken, men vil snart sælge endnu mere, da vi netop har forlænget åbningstiden fra kl. 17 til 19. Hvis det fortsætter som nu, kan vi forhåbentligt åbne flere butikker på sigt, hvilket er afgørende for vores ambition om at spille en endnu større rolle i kampen mod madspild, siger Mikkel Fog.
[caption id="attachment_72078" align="alignnone" width="696"] Vi er overvældede over den modtagelse, som vores nye madspildsbutik har fået, konstaterer Mikkel Fog, landechef i Danmark for Too Good To Go. Foto: Mette Volander[/caption]
Butikkens udvalg er at finde i Too Good To Go-appen på linje med poser fra de nu 2.000 danske detailhandelsbutikker, der også sælger lykkeposer med overskudsvarer til forbrugerne.
Når butikken har udsolgt, ringer de efter friske forsyninger fra Urtekram, Knorr, Strøm & Svendsen og de andre grossister og producenter. For der er masser af overskudsvarer med forkerte eller gamle etiketter og pakninger eller kort til udløb at sælge til forbrugerne.
Knorr er et af de fødevarebrands, hvis overskudsvarer kan afhentes fra adressen på Frederiksberg.
Too Good To Go bestemmer selv, hvilke varer de vil aftage fra Knorrs overskudsliste. Mængden beror på salget i butikken og på, om Knorr har overskudsvarer.
Læs også: Prisregn til innovative detailhandlere
Branding og bæredygtighed
- Udover at bidrage til et godt formål, får vi mulighed for at introducere vores produkter til forbrugere, som også er meget bevidste om madspild og bæredygtighed – og som måske ikke ved, at Knorrs produkter er produceret ud fra bæredygtige principper, at vi gør en forskel på området, siger brandmanager for Knorr Danmark, Kirstine Hovgaard.
Unilever Danmark og Knorr har via partnerskabet ”Danmark mod Madspild” – som led i i FN’s globale mål på området – forpligtet sig til inden 2030 at halvere sin overproduktion.
Den overskudsproduktion, som ikke kan undgås, samarbejder man sig til bliver spist via Fødevarebanken, der uddeler mad til socialt udsatte, og nu altså også med Too Good To Go.
[caption id="attachment_72035" align="alignnone" width="696"] På hylderne i butikken på Frederiksberg kan man blandt andet se et udvalg af de varer, der kan komme med i en Too Good To Go-pose. Foto: Mette Volander[/caption]
Madspildsbutik med potentiale
Adm. direktør Bjarne Steen Jensen fra Unilever Danmark siger om det nye parløb:
- Umiddelbart ser vi kun fordele, ingen ulemper. Men vi er bevidste om, at når vi indgår disse samarbejder og taler åbent om dem, samtidig også sætter fokus på industriens overproduktion. Det er umuligt helt at undgå, men vi arbejder meget målrettet med at reducere mængden og mener, at det er vigtigt at have en bred og åben dialog.
Det nye parløb mellem store Unilever og en lille madspildsbutik kan ligne en ulige dans, men Unilever-direktøren kan sagtens få øje på potentialet:
- Det er korrekt, at vi er større end Too Good To Go, men der er ingen tvivl om, at konceptet vil vokse, og at butikken kun er starten på noget større, og ikke kun i Danmark, siger Bjarne Steen Jensen.
Too Good To Gos tidslinje
Okt 2015: Første hjemmeside med overskudsmad fra 30 primært buffetrestauranter går i luften
Dec 2015: Medierne omtaler konceptet. 100 butikker er nu ombord
Jan 2016: Too Good To Go-appen lanceres
Feb 2016: Opstart i Norge
April 2016: Opstart i Tyskland og Schweiz
Maj 2016: Opstart i England + Vinder 2. pladsen i E-handelsprisen 2016
Juni 2016: Opstart i Frankrig
Nov 2016: Vinder Nordisk Råds Miljøpris 2016/Preben Damgaard, Mette Lykke og Birgit Aaby går ind som investorer
Jan 2017: 1.600 butikker med (DK og udlandet) – over 580.000 måltider reddet
Feb 2017: 1 million registrerede brugere
Maj 2017: 1 million måltider reddet
Maj 2017: Coop Danmark melder ud, at man ønsker alle koncernens supermarkeder med i konceptet
Juni 2017: Mette Lykke, med-stifter og tidl. Endomondo- direktør, tiltræder som adm. direktør
Juli 2017: 5.000 butikker med (DK og udlandet)
Okt 2017: 2 millioner måltider reddet.
Nov 2017: Første blomsterbutik med i den danske app
Jan 2018: Opstart i Holland
Feb 2018: Opstart i Belgien
Mar 2018: 4 millioner downloads af appen
April 2018: 10.000 butikker er nu med (DK og udlandet)
Maj 2018: Vinder af E-handelsprisen som ”Bedste nye e-handelsvirksomhed 2018”
Juni 2018: 5 million registrerede brugere + Vinder Dansk Designpris 2018 i kategorien ”Share Resources”
Juli 2018: 5 millioner måltider reddet
Aug 2018: Første butik åbner på Frederiksberg, Kbh. + 6 millioner måltider reddet