Ny 6-pack sparer 1200 tons plastik om året
Til januar er det slut med plastikemballagen viklet omkring Carlsbergs 6-pack.
Det danske bryggeri lancerer i starten af 2019 Snap Pack, hvor dåserne i stedet er limet sammen.
Dermed sparer den nye Snap Pack op til 76 pct. af den plastik, der anvendes til traditionelle 6-packs, oplyser verdens tredjestørste bryggeri i en pressemeddelelse.
Fuldt implementeret kan den nye emballage reducere mængden af plastik med 1200 tons plastik på verdensplan, svarende til 60 mio. plastikbæreposer om året.
Alene i Danmark vil mængden af plastik blive reduceret med over 150 tons hvert år, hvilket svarer til mere end 7,5 mio. plastikbæreposer.
Højt grønt ambitionsniveau
Snap Pack er en ud af en række miljøforbedringer af Carlsberg-pilsnerens emballage, bryggeriet netop har offentliggjort. Blandt andre forbedringer er brug af genbrugsplast i de store indpakninger, hvor plastik stadig er nødvendigt for at holde på øldåserne.
De nye initiativer er nogle af de første forbrugerrettede tiltag i Carlsbergs bæredygtighedsprogram, Together Towards Zero, som blev lanceret sidste år med det formål at opnå nul CO2-udledning og nul vandspild.
- Det er en vigtig dag for Carlsberg. Vi arbejder benhårdt på at levere på vores høje ambitionsniveau på bæredygtighedsområdet og bidrage til at tackle klimaforandringerne, siger Cees ’t Hart, koncernchef i Carlsberg Group.
Snap Pack-løsningen og de øvrige bæredygtige forbedringer har været tre år undervejs, og Carlsbergs forskningshold har arbejdet tæt sammen med en række partnere for at gøre en forskel for forbrugerne og klimaet.
WWF Verdensnaturfonden i Danmark har over en årrække rådgivet Carlsberg Group i arbejdet med at gøre produktion og løsninger mere bæredygtige.
Samtidig indgår Carlsberg Group nu et nyt strategisk partnerskab med den danske miljøorganisation, Plastik Change, for fortsat at udvikle nye emballageløsninger til gavn for miljøet.