Normal handler også med danske leverandører

Leverandører 15. dec 2016 -
This describes the image
Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand
Skrevet af: Søren Tougaard

Normal-kæden har masser af medvind.

På lidt mere end et år er kæden gået fra 25 butikker til 76 og dækker efterhånden hele landet. Det er ikke kun Normals butiksnet, der udvikler sig. Det gør kædens forretningskoncept også.

Fra udelukkende at være parallelimportør og opkøbe billige partier hos udenlandske distributører har Normal i dag aftaler med flere danske leverandører, fortæller Niels Jensen, adm. direktør hos dagligvareleverandørernes interessefællesskab DLF.

- Der er rigtig mange danske leverandører, der handler med Normal-kæden i dag. Mærkevareproducenterne ønsker at være der, hvor forbrugerne køber mærkevarer, og det gør de i Normal, siger han.

Sidste år udtalte Maria Stareborn, Corporate Communications Director hos Unilever Nordic, i Dansk Handelsblad, at det var generende, når nogle få butikker markedsførte Unilevers brands til dumpingpriser.

Niels Jensen fortæller, at mange mærkevareleverandører i dag ser Normal som en retailer, der går til markedet med en helt anden strategi, end de etablerede kæder.

- Normal lægger en flad hverdagspris og trækker ikke kunder ind ved at udgive en 40-siders tilbudsavis hver uge eller køre otte kampagner om året. De har fundet et koncept, der virker. Og jeg mener, at Normals måde at drive forretning på også bør være inspiration til markedet generelt, om at forbrugerne er villige til at acceptere en flad hverdagspris, siger Niels Jensen.

Priskampagner skader

Den adm. direktør hos DLF køber ikke argumentet om, at tilstedeværelsen på Normals hylder er med til at devaluere brands overfor forbrugeren.

- Det kan snarere devaluere mærkevarerne, at kæderne vælger at køre enorme pris-kampagner, så forbrugerne i sidste ende bliver bekymrede over, om prisen er for høj, når de står foran varerne i butikkerne. Kædernes kunstigt høje hverdagspriser presser mærke-varerne, så en stor del kun bliver solgt på kampagner, påpeger Niels Jensen.

Normal fik i oktober kritik fra Forbrugerombudsmanden, da kæden ikke kunne dokumentere, at de solgte en række produkter billigere end konkurrenterne. At markedsføringsloven bliver overholdt, er noget mærkevareleverandørerne, ifølge Niels Jensen, er meget opmærksomme på.

- Jeg synes, at Normal er et forfriskende pust, der udfordrer markedet. Selvfølgelig skal Normal, som alle andre, overholde markedsføringsloven, men det er også mit indtryk, at de har rettet ind. Kæden drives meget professionelt, siger Niels Jensen.

Opdateret 10. nov 2020