Nielsen: Salget af konventionelle fødevarer falder for første gang
Væksten i salget af økologiske varer har længe været markant højere end for de konventionelle.
Men mens de ikke-økologiske produkter tidligere har bidraget en smule til vækst, viser nye tal fra Nielsen, at salget af de konventionelle varer nu falder for første gang.
Der er dog kun tale om et marginalt fald på 0,02 pct. i årets første tre måneder.
Til sammenligning steg salget af konventionelle varer med 0,26 pct. i samme periode i 2018 og med 0,76 pct. i 2017.
Den samlede vækst på dagligvarer lå i årets første tre måneder på 0,88 pct. mod 1,06% i hele 2018.
Nielsen medtager dog ikke onlinesupermarkeder og måltidskasser.
Ifølge Nielsens tal er salget af økologiske produkter vokset med 10 pct. i årets første kvartal og udgør nu 10 pct. af salget af dagligvarer fra de fysiske butikker.
Til sammenligning kunne Danmarks Statistik berette om en vækst i det økologiske salg i 2018 på 14 pct. – disse tal er inklusive handlen på nettet.
Læs også: Øko-salget steg markant med 14 pct. i 2018
Ifølge Nielsen står Hovedstaden står for ca. 30 pct. af alt dagligvaresalg og 43 pct. af det samlede økologisalg.
Impulskategorier som slik, chokolade, kager, chips og snacks, spiritus og øl har alle en økologiandel under 5 pct., og udgør derfor ifølge Nielsen et uforløst økologisk potentiale.