The New Normal og grøn omstilling
Vi taler om tiden efter Covid-19 som ”the new normal” – uden dog at vide, hvad the new normal egentlig byder på.
Bedst som vi troede og håbede på, at vi var på vej mod the new normal, så tyder alt på, at vi får et tilbageslag. Nuvel, vi har talt om en ”anden bølge”, så vi var forberedt – men dog uden helt at vide, hvad anden bølge af corona egentlig ville indebære.
Om vi er på vej mod en anden bølge, ved vi vel ikke helt, og midt i, at mange virksomheder formentlig havde planer om yderligere genåbning efter ferien, så er det nok for manges vedkommende sat på pause.
Om det er en anden bølge, eller vi snarere skal forvente en længere periode med sporadiske regionale smitteudbrud, ved vi heller ikke endnu.
Men vi står som branche et andet sted, end da Covid-19 ramte i marts. Vi kender vigtigheden af at stå sammen! Det gjorde vi i marts, da statsministeren lukkede Danmark ned – det gjorde vi i ugerne efter - det må vi også gøre nu.
Vi skal formentlig igennem en lang periode, hvor vi alle kan blive udfordret. Perioder, hvor forsyningssituationen kan blive udfordret, fordi produktionsenheder må lukke ned. Perioder, hvor forretningsdialogen primært bliver online.
Hvordan gennemføres årsmøderne i efteråret? Måske branchen skulle overveje at vise rettidig omhu og aflyse efterårets årsmøder og ganske enkelt forlænge nuværende basisaftale og fokusere de kommende måneders indsats på innovation, grøn omstilling og digitalisering.
Digitalisering er nu højere på agendaen og byder på nye muligheder
Dagligvarehandel på nettet har fået et voldsomt boost. På få måneder, måske uger, har e-commerce på dagligvareområdet opnået det niveau, vi havde forventet at nå i løbet af 2-3 år. Hvad betyder det for den måde, vi møder forbrugerne på? Hvad betyder det for tilbudsavisen som medie? Er det muligt at kanalisere nogle af ressourcerne fra tilbudsavisen over på mere effektive digitale løsninger? Besparelser som leverandørerne kunne investere i den grønne omstilling, vi står overfor, og som SKAL prioriteres - Corona eller ej.
Også på foodserviceområdet har Covid-19 skabt øget opmærksomhed på nye digitale markedsførings muligheder.
Foodexpo blev aflyst, og senere blev alle lokalmesserne i 2020 aflyst, med øget digital markedsføring til følge. Nuvel - selv om digitalisering skyller ind over foodservice- markedet, så er der formentlig fortsat behov for at branchen mødes ”face to face” - for at smage, dufte og opleve.
Fremtiden byder derfor formentlig på én årlig national fødevaremesse. De lokale messer synes ikke at have samme berettigelse som tidligere. Både fordi slutbrugerne ikke i samme grad som tidligere ønsker at mødes fysisk, men også fordi de digitale platforme kan møde slutbrugernes behov 24/7, og fordi det er langt mere omkostningseffektive løsninger. Så lad os på alle mulige måder tage de seneste måneders Covid-19 læring med os.
Lad os i tæt samarbejde udnytte de effektiviserings- og digitaliseringsmuligheder, Covid-19 har presset os ud i. Det være sig e-commerce, øget digital markedsføring på dagligvaremarkedet og en konvertering af lokalmesserne over til digitale løsninger.
Fra den ene dag til den anden blev branchens agenda i foråret ændret, og for en tid var klima-agendaen ændret til Covid- 1-agenda. Vi er nu så småt på vej tilbage til ”the new normal”, og klima-dagsordenen sætter igen sit præg på branchens dagsorden – der skal på alle fronter investeres i den grønne omstilling. Besparelser fra digital omstilling bliver et vigtigt bidrag til at sikre de nødvendige investeringer i den grønne omstilling, vi står overfor.