Netbutikker i kamp om leverandørerne
Netsupermarkedet Nemlig.com inviterer nu dagligvareleverandørerne til et tættere samarbejde, hvor leverandørerne kan åbne deres egne brand stores på Nemlig.com og dermed få en direkte adgang til forbrugerne.
Adm. direktør Stefan Plenge siger, at udvidelsen af netsupermarkedet med mærkevare-leverandørernes egne butikker vil give leverandørerne nye muligheder for at forstå forbrugerne.
– Vi vil give leverandørerne en mulighed for at komme et skridt tættere på at forstå for-brugernes adfærd, at få brandet sig endnu bedre over for forbrugerne og dermed sikre, at salget bliver endnu større, siger Stefan Plenge.
Dermed går Nemlig.com i direkte konkurrence med leverandørernes eget netsupermarked, Shobr, som åbnede sidste år.
Shobr adskiller sig fra andre supermarkeder butikker ved, at leverandørerne selv bestemmer sortiment og priser.
Nemlig.coms invitation til leverandørerne kommer på et tidspunkt, hvor Shobr ser ud til at skulle finde ny distributør på grund af Postnords store spareplan.
– Nemlig.com er en direkte konkurrent til Shobr. Overordnet har Nemlig.com omkring 11.000 varer og Shobr omkring det halve, og de har heller ikke den samme kundestrøm, som vi har, siger han.
Brand stores
Nemlig.com vil etablere butikker til leverandørerne, hvor de selv kan bestemme, hvilke varer de vil sælge, og de kan selv lægge eget videoindhold, billeder og tekst om produkterne på.
– Vi vil give leverandørerne mulighed for at kunne designe et univers, som er 100 pct. tilpasset den måde, de gerne vil fremstå på ved at kunne sende en tydelig og klar kom-munikation direkte til forbrugerne. På den måde vil de kunne komme et skridt tættere på deres og vores kunder. I de fysiske butikker er der stor risiko for, at kunden bliver fristet af alt muligt andet undervejs, inden hun når hen til hylden med leverandørernes varer.
Stefan Plenge oplever stor interesse blandt leverandørerne for de nye brand stores på Nemlig.com.
– Det handler om at sælge varer, og det nye initiativ skal gøre, at leverandørerne dels kommer til at sælge flere varer og dels får mulighed for at informere meget mere om sig selv og dermed sikre større loyalitet over for brandet, end der ellers er mulighed for.
Behov for kundeindsigt
Baggrunden for initiativet er, at leverandørerne savner en større forståelse for, hvordan deres varer bliver solgt i dagligvarehandlen.
– Vi tror på, at leverandørerne er de dygtigste til at sælge deres egne varer. Vi tror også selv, at vi er rimeligt gode, men vi kommer aldrig til at blive lige så passionerede omkring et enkelt produkt som leverandøren selv er. Derfor tror jeg meget på, at de enkelte leverandører ønsker at være mere med i processen om at få solgt sine varer end de er i dag.
– Leverandørerne kommer til at investere mere tid i at forstå disse ting mod, at de til gengæld kommer til at se, at de kan sælge endnu flere varer. Det betyder også, at flere af leverandørerne skal til at investere helt målrettet i nye ressourcer i deres virksomheder og få medarbejdere, der forstår online salg bedre end de gør i dag, hvor dagligvarehandel er en meget off line branche, siger Stefan Plenge.