Nestlé vil sælge mad til danskerne via Amazon

Leverandører 13. nov 2018 -
This describes the image
Dagligvarer har hidtil ikke været handlet meget online i Danmark. Men det vil ændre sig markant, når Amazon kommer til Danmark, mener den globale E-business-ekspert, Tom Buday (tv), fra Nestlé. Foto: Søren Svendsen

Fødevareproducenterne får betydeligt bedre mulighed for at kommunikere med sine kunder, når de sælger deres varer via nettet, og når Amazon kommer til Danmark med store investeringer, vil store fødevarevirksomheder som blandt andet Nestlé udnytte muligheden for at sælge mere på nettet.

Det siger e-business ekspert Tom Buday, der er Senior Vice President, chef for Marketing & Consumer Communication fødevaregiganten Nestlé.

- E-business er en kommunikationskanal og en handelskanal, hvor vi kan kommunikere meget effektivt og samtidig sælge godt. Se for eksempel på den produktinformation, man kan levere på en Amazon-brand-side, sammenlignet med, hvad en forbruger normalt finder foran en forretning. Vi kan for eksempel i Nestlé gå meget dybere med information om ernæring, sundhed og velvære og om bæredygtighed, som eksempelvis hvad vi gør for at hjælpe kaffebønder til at opnå en rimelig levestandard, eller hvad vi gør for at reducere mængden af plastaffald, siger Tom Buday.

Han beskriver Amazon som en meget ambitiøs og klog internethandelsvirksomhed.

- De ved virkelig, hvad de gør. Så når de kommer, sætter de et væsentligt aftryk på markedet, siger Tom Buday.

Ifølge en undersøgelse fra Dansk Erhverv fra januar 2018 sælges kun to pct. af alle dagligvarer i Danmark online.

Nestlé er til stede i 189 lande i verden og har 328.000 medarbejdere, hvoraf 5.000 arbejder med forskning og udvikling. Nestlé omsætter årligt for ca. 600 mia. kr.

Opdateret 10. nov 2020