Nestlé vil producere flere plantebaserede fødevarer
Nestlés udledning af drivhusgasser skal ned på nul inden 2050.
Sådan lyder ambitionen fra verdens største fødevarevirksomhed i forsøget på at begrænse den globale temperaturstigning med 1,5 grader.
Ifølge Neslés topchef Mark Schneider er klimaforandringer en af de største globale trusler og udgør ligeledes en stor risikofaktor for virksomhedens fremtidige forretning.
Og Nestlés ambitiøse målsætning kommer i den grad også til at spille ind på, hvilke produkter fødevaregiganten lancerer i fremtiden.
- Nestlé vil fremskynde ændringen/transformationen af produkterne i overensstemmelse med forbrugertendenser og forbrugervalg. Nestlé lancerer flere produkter, der har et bedre miljøaftryk og bidrager til balanceret kost. Det betyder f.eks. flere plantebaserede mad- og drikkevarer. Nestlé vil også søge at ændre opskrifter til sine produkter ved hjælp af mere klimavenlige ingredienser. Forbrugernes efterspørgsel efter de produkter stiger hurtigt, og Nestlés kernestrategi er i tråd med dette skift. Virksomheden går også over til alternative emballagematerialer, uddyber Mark Schneider i en pressemeddelelse.
Styrket samarbejde med landmænd
Som en del af klimastrategien vil Nestlé desuden styrke sit samarbejde med landmænd for at gendanne jord og begrænse udledningen af drivhusgasser. Samtidig vil virksomheden beskytte skove gennem genplantning af træer.
Nestlés øget fokus på klima indebærer også en bedre styring af Nestlés forsyningskæde til virksomhedens mejerier, oplyser virksomheden.
- Nestlé vil bruge 100 pct. vedvarende elektricitet i sine fabrikker, lagre, logistik og kontorer. En tredjedel af Nestlé-fabrikkerne, 143, bruger allerede 100 pct. vedvarende elektricitet. Nestlé vil fortsat øge brugen af energi fra vedvarende kilder. Det giver leverandører mulighed for at investere i ny infrastruktur som f.eks. vind- og solcellefarme, siger Mark Schneider.
Nestlé omsætter for ca. 603 mia. kr. årligt.